Pages

Friday, January 29, 2010

Lidah lebih tajam dari mata pedang...


Hati dan Lisan

Ibnu Jarir Dalam tafsirnya "At-Thabari" menyebutkan bahawa dahulu ada seorang budak Habasyi (Etiopia) yang berkulit hitam legam, lalu tuannya berkata padanya:

"Wahai budakku, sembelihlah kambing ini, lalu keluarkanlah dua organ tubuhnya yang paling baik"

Maka diapun menyembelih kambing tersebut lalu dia keluarkan lidah dan hatinya, maka si tuan pun terdiam beberapa saat, kemudian dia kembali berkata:

"Sekarang sembelihlah kambing ini lalu keluarkanlah dua organ tubuhnya yang paling buruk, maka diapun menyembelih kambing tersebut lalu dia keluarkan lidah dan hatinya, maka si tuan pun berkata:

"Aku telah memintamu untuk mengeluarkan dua organ tubuh yang paling baik lalu kamu pun mengeluarkan lidah dan hati, kemudian aku memintamu untuk mengeluarkan dua organ tubuh yang paling buruk lalu kamu pun mengeluarkan lidah dan hati?"

Maka budak itu pun menjawab:

Kerana sesungguhnya tidak ada organ tubuh yang lebih baik dari keduanya jika keduanya baik, dan tidak ada organ tubuh yang lebih buruk dari keduanya jika keduanya buruk".

Sungguh.. !
Apa yang telah dilakukan oleh budak tersebut sangatlah benar, dia telah memilih lidah dan hati sebagai organ tubuh yang paling baik sekaligus juga yang paling buruk.

Yang pertama: Lidah.

Lidah..
Ibarat sebuah senjata atau pisau yang memiliki dua mata yang sangat tajam. Jika dia tidak menggunakannya dengan baik, maka senjata itu akan melukai orang lain atau melukai dirinya sendiri. Demikian juga lidah, jika seseorang tidak menggunakannya dalam kebaikan maka pasti dia akan terjerumus dalam keburukan.

Salah seorang sahabat yang bernama Sofyan bin Abdullah pernah bertanya pada Rasulullah SAW: wahai Rasulullah, beritahukanlah padaku tentang satu perkara yang harus aku pegang teguh? Lalu beliau menjawab:
قل امنت بالله ثم استقم

Katakanlah: "Aku beriman pada Allah, kemudian beristiqomahlah"

Lalu sahabat itu kembali bertanya: Wahai Rasulullah, apakah yang paling engkau takutkan dariku? Kemudian Rasulullah memegang lidahnya sambil berkata: ini. Berapa banyak perselisihan yang terjadi antara dua orang teman yang diakibatkan oleh lidah, berapa banyak perceraian atau pertengkeran yang terjadi antara dua orang suami isteri yang diakibatkan oleh lidah, berapa banyak tawuran masal antara dua sekolah atau dua desa yang terjadi yang diakibatkan oleh lidah dan masih banyak lagi keburukan-keburukan lainnya yang disebabkan oleh lidah ini, entah itu berupa perkataan dusta, ghibah (menggunjing orang lain), namimah (mengadu domba), saksi palsu, mencela, mencerca dan lain sebagainya.

Benarlah sabda Rasulullah SAW:

من كان يؤمن بالله و اليوم الآخر فليقل خيرا أو ليصمت

"Barang siapa yang beriman pada Allah dan hari akhir maka hendaklah dia berkata yang baik atau diam"

Salah seorang penyair Arab berkata:

وجرح السيف تدمله فيبرا ويبقى الدهر ما جرح اللسان

"Luka kerana pedang jika kamu balut maka diapun akan kembali sembuh dan akan lekang sepanjang masa luka yang diakibatkan oleh lisan"

Oleh kerana itu, marilah kita jaga lisan kita, jangan sampai lisan kita tergelincir dengan mengeluarkan kata-kata yang dapat mendatangkan kemurkaan Allah Ta'aala atau keburukan bagi orang lain. jangan sampai amal ibadah yang kita lakukan sia-sia belaka karena perkataan yang keluar dari mulut kita. Kemudian yang kedua: hati Sungguh manusia itu tergantung pada hatinya, sebab hati itu memberi komando kepada seluruh anggota tubuh, dari mulai akal pikiran, mata, telinga dan lain sebagainya. Oleh karena itu apabila hatinya baik maka akan baik pulalah anggota tubuh yang lainnya, tetapi apabila jahat maka binasalah semua anggota tubuh yang lainnya.

Rasulullah SAW bersabda:
ألا و إن في الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله و إذا فسدت فسد الجسد كله ألا وهي القلب

"Ketahuilah bahwa sesungguhnya dalam hati itu ada segumpal daging, apabila ia baik maka akan baik pulalah seluruh tubuhnya, namun apabila ia rusak maka akan rusak pulalah seluruh tubuhnya, ketahuilah bahwa (segumpal daging itu) adalah hati"

Hadits tersebut menunjukkan bahwa hati adalah barometer kebaikan dan keburukan tubuh seseorang. Oleh karena itu marilah kita jaga hati kita, jangan sampai kita kotori dengan noda-noda dosa yang dapat menutupi cahayanya. Karena semakin banyak dosa yang kita lakukan, maka akan semakin banyak noda hitam yang menutup hati kita, hingga akhirnya hidayah Allah pun tidak dapat masuk dalam hati kita. Juga marilah kita bertaubat pada Allah SWT dengan sebenar-benarnya taubat atas segala kesalahan yang telah kita lakukan, karena setiap diantara kita pasti telah melakukan kesalahan:

كلكم خطاؤون وخير الخطائين التوابون

"Setiap orang dari kalian pasti berbuat dosa, dan sebaik-baik orang yang berbuat dosa adalah yang bertaubat"


Juga dalam hadits lain disebutkan bahwa hanya dengan taubat inilah hati kita dapat kembali bercahaya dan memancarkan sinarnya.

Rasulullah SAW bersabda:
إن العبد إذا أذنب ذنبا كانت نكتة سوداء في قلبه، فإن تاب منها صقل قلبه، وإن زاد زادت،

"Sesungguhnya seorang hamba itu jika melakukan satu dosa maka akan meninggalkan satu noda hitam dalam hatinya, dan jika dia bertaubat maka hatinyapun akan kembali dibersihkan, namun jika bertambah (perbuatan dosanya) maka akan bertambah (pula) noda-nodanya"

Demikianlah, secebis peringatan bagi kita. Mudah-mudahan yang sedikit ini bermanfaat buat semua.

Palestine..

Bismillahirrahmanirrahiim.
Assalamualaikum.
Oke.
Kalau ingat balik..
dah lebih setahun peristiwa YAHUDI LAKNATULLAH menyerang
PALESTINE secara besar-besaran pada akhir 2008 dulu.

Ya.Kalau diingatkan juga..
Masa Palestine diserang dahulu,..
Ramai pihak yang sibuk mengutip derma dan sumbangan untuk menolong umat Islam
di Palestine. Tabung derma Palestine merata-rata di masjid dan sebagainya.

er.tapi..sekarang?
Macam mana ya?
Dah ramai orang melupakan kesengsaraan Palestine.

Ada orang cakap,..;
"malaysia, malaysialah. buat apa pergi care pasal Palestine. Palestine, Palestine.. Apeda!!"

Heh. Sudah tidak sedarkah kita yang seluruh umat islam di dunia ini saudara kita.?
Saudara seIslam kita.
Ya.Kalau saudara seIslam kita tu, menjadi tanggungjawab kita untuk membantu mereka.

Pernah dengar tak ayat ni....
"tak sempurna iman seseorang selagi mana dia tidak menyayangi saudaranya seperti dirinya sendiri".

Betultak kalau saya buat kesimpulan,
kalau dia tidak menyayangi umat islam di Palestine.. bermakna.. IMANnya belum sempurna.

Bila fikir balik.,
Sayangkah kita terhadap umat islam di Palestine?
Sudah sempurnakah iman kita.

Itu. Hanya diri kita yang dapat jawab.
Actually.,
I'm not good in words la.
I do admit it.

Tapi.,
satu je. nak tanya.
sebenarnya..,
selama bertahun -tahun kita hidup.,
apa ya sumbangan kita terhadap umat islam di Palestine?

Sebenarnya.,
Sumbangan yang kita dermakan untuk Palestine tu bukan sumbangan.
Tapi. BAYAR HUTANG.
Eyh.Kenapa bayar hutang>?

Sebab kita membayar jasa mereka mempertahankan MASJIDIL AQSA lebih daripada 60 tahun lamanya.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


So.
Salah satu langkah kita bantu rakyat Palestine adalah dengan memboikot barang ISRAEL
& USA.

Kecuali kalau dah terdesak sangat. I mean.., kalau produk lain dah takde.
Actually.,
Tak mati pun kita kalau tak guna produk boikot tuh.

Oke.
Dululaahh..
saya memang suka sangat2 minum air milo..
sangat suka. bila tahu boikot ... fine. tinggalkan jela.
berperang dengan nafsu nak minum air milo.
air lain ada lagi. Then., saya tukar air horlics.
Tengok2 horlics pun boikot juga. Ahhh. Nak buat macam mana.
Tukar minum air VICO pula.

Setakat ni, saya tak mati kehausan lagi sebab tak dapat minum air milo dan horlics.
produk lain adakan. belajarlah berperang dengan hawa nafsu.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


dekat sekolah saya.
pelancaran kutipan tabung Palestine dah bermula.
setiap kelas kena kumpul 15o sebulan.
Dekat sekolah saya, ada 8 kelas.
So, 180x8?=
Dapatlah 1440.

Hm..
Teringat zaman-zaman f1.
kitorang jual aiskrim sebab nak kumpul dana Palestine.
Ada yang pergi kutip derma dari rumah ke rumah.
Tahu lepas.. ada kelas tu berjaya kutip dana palestine 1000 lebih.
Alhamdulillah.
Moga-moga semangat cintakan Palestine tak luntur dari jiwa kami.

Beruntungnya umat Islam di Palestine.
Dapat berjihad mempertahankan masjid al-aqsa.
masjid suci umat Islam.
Pahala jihad itu sangat besar.
Melawan hawa nafsu itu juga dikira sebagai JIHAD.
Ya. BERJIHAD dengan HAWA NAFSU


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Ya Allah.
Jangan biarkan kami leka sehingga tidak peka tentang umat Islam.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


~Rejim Zionis Haters!!

Tuesday, January 26, 2010

Birthday Girl :)

Bismillahirrahmaanirrahiim..
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Alhamdulillah.
Thanks to Allah.

Hari ini genap usia saya 14 tahun.
Alhamdulillah. Allah memberi masih memberi nikmat untuk saya hidup.

sudah 14 tahu saya hidup.
sudah 14 tahun saya bernafas.
sudah 14x12= 168 bulan saya menjadi hamba Allah di muka bumi ini.

Tapi,
Apabila direnungkan kembali..,
Selama 14 tahun saya hidup..,
Apa sumbangan saya terhadap Islam?
Sudah berapa banyak kebaikan yang saya lakukan.?

Soalan itu, hanya diri saya sendiri yang dapat jawab.
Semoga Allah masih memanjangkan umur saya.
Semoga saya dapat meneruskan lagi perjalanan hidup saya.

14 tahun.

Sudah tua rupanya 'anak ummi' ini.
sudah 14 tahun juga ummi dan abah membesarkan saya sehingga saya menjadi manusia yang
mempunyai matlamat hidup.

Terima kasih ummi kerana mengandungkan saya selama 9 bulan sehingga saya lahir ke muka bumi ini.
Sehingga saya dapat melihat muka bumi yang penuh dengan dugaan dan tipu daya.

Kalau hari lahir seseorang..,
Mungkin ibu bapanya memberi hadiah.
Tapi kalau saya lain.

Kalau tiba hari jadi saya.,
saya yang kena beri hadiah pada ummi.
Ya.Sebagai tanda menghargai jasa ummi yang bersusah payah menatang saya bagai minyak yang penuh.

Bukannya ummi yang perlu beri hadiah pada saya.
Lepas saya bagi hadiah pada ummi., baru ummi balas dengan hadiah lain.

--ubah trend sikit :)

Oh.Ya.
Saya ucapkan terima kasih kepada sesiapa yang mengucapkan "selamat Hari Lahir" pada saya.
Saya harap..,
korang semua doakan saya
  • panjang umur selalu
  • tabah dan sabar dalam menghadapi ujian dariNya
  • diredhai Allah dan berjaya di dunia dan akhirat :)
Tiba-tiba saya ingin berkongsi warkah dari kakak saya , Munirah.
Saya sungguh terharu membaca warkah daripada kakak saya di blognya :)
Terima kasih.

________________________________________________
"bismillah....

mencuri masa di celah2 jadual lecture yang agak padat hari ni... teringin nak coretkan sesuatu buat adikku yang istimewa.. (p/s: bukan kanak2 istimewa~)

Wahai Jiwa yang tenang, Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhai-Nya. Maka masuklah ke dalam jamaah hamba-hamba-Ku, dan masuklah ke dalam syurga-Ku. (Al-Fajr: 27-30).

hari ni dah sampai tanggal 26 januari.. titipan dari kakakmu yang jauh di perantauan..
hehe, selamat hari lahir!! genap umur inah 14 tahun hari ni.. makin tua kan.. so, cmne rasanye? sedih? gembira? takut?

ok, drop the subject..

sis,,
i'm not very good in words,compare to you. i do admit it.. but, truly and deeply from my heart, May Allah always bless you and cherish your life with goodness.

Remembering what I have done to you? I'm little bit shy about that.. Some memories were flashed back. still, evergreen in my minds and I'm sure in yours too.

i'm always...
-kejut inah tengah2 malam-- then, ajak teman kemas rumah, tengok tv, pergi tandas.
-marah2 bila inah tak buat kerja dgn sempurna- padahal kakrah tau yg inah kecil lagi lah waktu tu.
-cubit..(kejamnye)
-....many things i've done to you.. really sorry about that.. masa tu memang tak mampu nak jadi seorang kakak yang prihatin dan baik hati.. mungkin sebab masa tu kakrah sendiri yang tak matang..

apapun, thank to Allah, ummi and abah for giving me such a wonderful sis.. You know what, one thing that I want to say to you which I'm sure I can't say this if you are in front of me! which is I always proud of you. and i know sometimes you are better than me even though you are younger than me. and keep make me proud of you.. huhu.

sis, sedikit tazkirah sempena ulang tahunmu..


Wahai jiwa yang tenang!

Tenangkah jiwanya?

Tenangkah jiwanya tatkala berdepan dengan qada' dan qadar Rabbnya.
Tenangkah jiwanya tatkala diuji dengan kesusahan dan kesempitan.
Tenangkah jiwanya takala diuji dengan kesenangan dan kenikmatan.
Tenangkah jiwanya tatkala diuji dengan kekecewaan dan kegagalan.
Tenangkah jiwanya tatkala diseru untuk menunaikan kewajipan yang terpundak di bahunya.
Tenangkah jiwanya?


Wahai jiwa yang tenang!

Yang sentiasa redha akan ketentuan Al-Qahar..
Yang sentiasa yakin akan janji-janji Ar-Rahman..
Yang sentiasa berteduh di bawah lembayung Ar-Rahim..


Wahai jiwa yang tenang!

Yang sentiasa teguh iman dan ketaatannya pada Al-Khaliq..
Yang sentiasa bergantung harap pada Al-Muhaimin..
Yang sentiasa merindui syurgaNya yang di bawahnya mengalir sungai-sungai..
Syurga yang menjanjikan ketenangan yang takkan pernah padam..
Syurga yang akan kekal di dalamnya selama-lamanya..


Wahai jiwa yang tenang!
Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang redha dan diredhai-Nya..


special tO my lil sis..
MUTMAINNAH BINTI MAZLAN

sesungguhnya dari Allah kita datang dan kepada Allah kita kembali.. hargailah waktu yang ada dengan sebaiknya.. kata as-syahid imam hasan al-banna, waktu yang berlalu adalah mati kecuali yang diisi dengan amal soleh.

your sis.. munirahmazlan"
________________________________________________

Tiba-tiba juga saya merasakan ingin berkongsi isi surat yang saya dapat 2 tahun lalu semasa hari jadi saya.

Surat yang tidak ada nama pengirim. Tetapi., saya sangat menghargainya.

_____

Dear Inah,
On your birthday...
streach for a sunbeam,
reach for a star,
Go for a beautiful dream

Pick out some wishesh,
no matter how far,
or how hard to reach it,
they may seem..

Cherish some hopes,
That are dear to your heart,
And as a new year comes in view,

Treasure and keep them,
And know from the start,
that this year,
You can make them come true.

It is your birthday
and on this day
I want you to know that
HOW MUCH I APPRECIATE you.

From,
your friend. >
_____________

sudah lama surat itu saya simpan sehingga lunyai kertasnya..,
kerana saya sangat menghargai isi surat itu.

Tahun ini juga tahun yang paling ramai orang mengucapkan selamat kepada saya :)
hari lahir ke14..
takkan saya lupa dari kotak memori saya :)

Okeyh.,
Sudah panjang post ini.
Assalamualaikum... :)

Monday, January 25, 2010

hadirmu membawa... :)


muslim munzir n Izzah Muna Majdina


Assalamualaikum.
Bismillahirrahmanirrahiim :)

Kaifahalukum?
Moga-moga kita dibawah redha Allah.
Semoga iman kita semakin mantap. :)

Okeyh.
Agak-agak apa lagi ek yang saya nak taip kat blog ni eh?

ahah.
'bout my 'adeks-adeks'....
kadang-kadang,
pernah saya merasa sungguh seronok kalau saya anak bongsu :)
Tak ada adik-adik yang nakal :p
Jahatkan? Itu perasaan saya tika masih hingusan :]
Tika masih belum matang :p
Eheh.
Tapi., Allah itu maha mengetahui.
Allah tahu apa yang terbaik buat diri hambaNya.

Saya ada 4 orang adik :)
2 adik perempuan dan 2 adik lelaki :]
Muna Majdina, 12
Ahmad Muslim, 9
Ahmad Munzir, 7
Muizzatul Husna, 5

Keempat-empat adik saya selalu mendapat cubitan istimewa saya.
Muna biasanya kena cubit sebab malas-malas.
Muslim, Munzir dan 'Izzah pula kena cubit kalau suka selerakkan mainan. :p

Kadang-kadang,
Adik-adik saya komplen..
"Kak Inah ni garang lah"

Saya tak kisahlah dia nak cakap saya garang ke, apeke.
Yang penting, biasanya lepas kena cubit.., baru mereka dengar cakap.
Bunyi macam kejam jek.~ :p

Masa kecil-kecil dulu pun..
Saya selalu kena cubit dengan kakak-kakak saya.
Terutamanya dengan Kak Rah.
Biasanya saya dicubit sebab selalu sepahkan rumah.
Eh.,Itu masa kecil-kecil dulu.


Bila saya besar., barulah saya faham kenapa kakak-kakak saya cubit saya dulu.
Geram juga rasanya kalau ada adik yang suka selerakkan mainan.

Dulu.., waktu saya masih belum matang,
Saya pernah sorok mainan adik-adik saya bawah katil sebab saya tak suka dia main mainan!
Bagi saya., menyusahkan. menyepahkan rumah aje!

Tapi.,
Bila kakak saya cakap.,
"kita tak boleh halang budak-budak main. Itu fitrah mereka. Kita kecil-kecil dulupun suka main.
Lagipun, daya kreativiti mereka boleh meningkat dengan bermain"

Bila saya dengar kakak saya cakap macam tu, tiba-tiba saya rasa bersalah.
Jahat juga saya eh. Tak baik betul menyekat fitrah kanak-kanak. Saya kecil-kecil dulu pun apa kurangnya. Malah.., lebih dahsyat. Suka conteng dinding rumah.., padahal kertas ada. Sampai berkali-kali jugalah bilik saya kena cat akibat 'grafitti' saya yang terlebih lawa.
Itu kisah saya kecil-kecil dulu.

Sekarang baru saya dapat rasa macam mana perasaan kakak saya jaga saya sewaktu kecil-kecil dulu.

Tapi.,
Bagi saya ada adik seramai 4 orang bukanlah sesuatu yang menyusahkan.
Malah kehadiran 4 orang adik saya merupakan anugerah buat saya.

Kehadiran mereka mengajar saya erti kesabaran.
Ya. Kekadang layan karenah budak-budak bawah umur ni menguji kesabaran.

Kehadiran mereka juga menceriakan hidup saya.
Tanpa adik-adik saya.., mungkin saya akan sunyi.
Keletah dan karenah mereka selalu menghiburkan saya dan keluarga.
Tanpa mereka.., tentu saya bosan.

Kehadiran mereka juga mengajar saya erti tanggungjawab.
Erti kerajinan.
Erti kasih-sayang.
Erti pengorbanan.
Erti kegembiraan.
Erti keprihatinan.


Ya. Saya bersyukur kerana Allah mengurniakan saya 4 orang adik yang cukup baik buat saya.

"setiap takdir yang Allah tentukan adalah yang terbaik buat kita"

Saya sayang adik-adik saya.
Kehadirannya menjadi pelengkap hidup saya.
Saya mencari-cari diri saya dalam diri mereka.
Tanpa mereka.,
siapalah saya.
Mungkin saya masih malas-malas.
Mungkin saya masih manja-manja.
Entah.Itu kemungkinan. saya tidak tahu bagaimana kalau saya takde adik.

MUNGKIN lebih baik atau MUNGKIN lebih buruk.
Itu.., hanya Allah yang tahu.
Tapi.,
Apa yang saya tahu.,

HADIRMU MEMBAWA CAHAYA MENERANGI HIDUP INI..


Ahhh.. Saya sayang adik-adik saya.!!!
Walaupun saya suka cubit mereka semua.. tapi.., saya sayang mereka.
Cubit itu tandanya sayang.

Kalau kakak saya tak cubit saya dulu.,
Mungkin saya bukan seperti Mutmainnah sekarang.
Kakak-kakakku yang sangat saya sayang..
Terima kasih sebab cubit saya dulu-dulu..
Saya amat menghargainya. Kalau tak cubit agaknya..,
sampai sekarang saya masih menjadi Mutmainnah yang dulu..
(versi nakal :p)
--eh, buka fitrah budak kecik ke suka nakal-nakal?

Apapun.
Saya sayang adik-adik saya.
Saya sayang kakak-kakak saya.
Kak Murshidah
Kak Munirah

Erk?
Abang-abang mane?
eheh. Saya pun saya juga abang-abang saya.
Cuma saya tak boleh ceritalah watak-watak mereka.
(Biasalah lelaki. :p..) Mana sukakan kalau dedahkan hal-hal mereka.
eh.iyake? tak semua lelaki.. Nanti hilanglah kemachoan mereka kalau saya cerita pasal mereka.

Apapun.
Saya sayang abang-abang saya. :p
Abang Muaz
Abang Mujahid.

Hadirnya mereka semua ibarat
pelengkap hidup saya.
Hadirnya mereka membawa berjuta kegembiraan buat saya :p

Best ape kalau ada ramai adik beradik.
sapa kata menyusahkan?
sapa kata tak best?
Rasa ramai sangat wonderwall dalam hidup :)
Rasa ramai sangat orang saya kita.

Terima Allah kerana mengurniakan saya insan yang penyayang dan baik hati :p.

Ya Allah. Kekalkanlah kebahagiaan kami sekeluarga.
Biarlah kebahagiaan yang kami kecapi ini sampai ke syurgaMu. Ameen.

Bagi saya.,
Kaya dengan kasih sayang dan keimanan itu lebih bermakna dari kaya dengan wang ringgit.

So,
hargailah nikmat kasih sayang yang kita ada sekarang.
kasih sayang itu tidak boleh dibeli dengan wang ringgit.
Kasih sayang itu perasaan yang dicampakkan oleh Allah kepada kita.

______________________________________

Tiba-tiba rasa rindu pula dekat
kak long, kak rah dan abang Muaz :)
Belajar elok-elok tau dekat universiti tu :p
Doa adikmu sentiasa mengiri korang. Insya Allah.:)

Coretan jiwa raga yang agak merapu.
Mutmainnah Mazlan
1 pagi.




Friday, January 22, 2010

Mencari Redha Allah atau Redha Manusia.?

Bismillahirrahmaanirrahiim. :)
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Alhamdulillah.
Minggu depan masuk minggu yang ke4 sekolah.
Maksudnya, dah 3 minggu dah sekolah.
Sejak akhir-akhir ini makin banyak kerja sekolah. :)

Oke.
Post kali ini saya nak kongsi sikit pengisian yang saya dapat masa SPPM.
(Sistem Pentaksiran Pelajar Musleh)
Belajar bab Akhlak.
Saya suka time SPPM.
Sebab, saya hanya manusia yang sering alpa.
Perlu diperingatkan berkali-kali.
Bila time SPPM, alhamdulillah., Saya dapat memuhasabah diri saya.

Masa SPPM haritu,
Kita orang discuss bab MASA.
Ya,MASA!..
-menghargai masa
-cara-cara menggunakan masa.

Bila diingatkan kembali.,
Berapa lamakah masa yang kita gunakan untuk solat?
Berapa lamakah masa yang kita gunakan untuk belajar?
Berapa lamakah masa yang kita gunakan untuk tidur?
Berapa lamakah masa yang kita gunakan untuk berGOSSIP benda-benda
yang langsung tidak mendatangkan manfaat?Na'uzubiilah min zalik..
Cuba kita renung.!
Dalam masa 24 jam., apa perbuatan baik yang kita lakukan?

Masih terngiang di telinga saya.,
Muallimah cakap,
masa itu ibarat pedang.,
Kalau kita tidak menggunakannya dengan baik.,
DIA akan membunuh kita~ :(

Kita tahukah berapa lama lagi masa yang kita ada untuk kita meneruskan hidup?
Kita tahukah bila kita akan MATI?

So,
Gunakanlah masa yang kita ada dengan sebaiknya.
MASA itu BUKAN ibarat EMAS!
Tapi,
Masa itu LEBIH berharga daripada EMAS
Sebab, kita tidak boleh membeli masa yang ada dengan EMAS.


KEMATIAN itu akan datang bila-bila MASA sahaja.
Tidak kiralah kita ni masih muda ataupun sudah TUA gayut.
Macam kisah seorang hamba Allah.,
Dia tidak ada apa-apa penyakit pun.
Sihat walafiat sahaja.
Tetapi, tiba-tiba meninggalkan dunia fana.
Meninggalkan dunia fana ini ketika umurnya tidak sampai 20!
Allah sudah tetapkan bila kematian kita.,
Kita tidak boleh nak tangguh-tangguh.

Konklusinya.,
Masa itu amat berharga.
Kepada remaja diluar sana.,
Gunakanlah MASA remaja anda dengan sebaiknya.
Kata Muallimah,
Umur remaja itu umur yang penuh cabaran dan dugaan.
Terpulang kepada kita bagaimana cara kita mengemudikannya.

Oke.
Tutup BAB MASA.
Bercakap soal lain.

Muallimah ada cakap.,
Kalau kita nampak maksiat berlaku., kita kena cegah.
Kita tak boleh biarkan maksiat itu berleluasa.Sebab.. diakhirat kelak.,
orang yang buat maksiat itu boleh tarik kita ke neraka sebab semasa di dunia.,
kita tidak menasihatinya.

Tiba-tiba..,
Ada seorang kawan ana tanya muallimah..,

"Muallimah, kalau kita tegur orang tu, pastu..orang tu merajuk dan tak nak kawan kita.
Macam mana eh?"

Bagus juga kawan saya tanya soalan macam tu.
Sebab, saya pun nak tahu juga. :p
Alah,
Biasalah perempuan,,.. memang suka MERAJUK.
Tak lengkap kalau tak merajuk.
Tapi, bukan semua perempuan macam tu.

Muallimah pun jawab.
ala-ala ginilah jawapannya;
"Awak mencari redha Allah atau redha manusia?
Kalau kita tegur, tanggungjawab kita dah lepas.
Kita dah tegur."
Tapi, kalau tegur tu, tegurlah dengan cari berhikmah.
Jangan main terjah aje.
Muallimah pun sambung lagi;
"Kalau pun dia tak nak kawan dengan awak sebab awak tegur dia,
jangan sedih. Mungkin suatu hari nanti, Allah akan gantikan "kawan kita yang tak nak kawan dengan kita" itu dengan kawan yang lebih baik. Kita masih ada ramai lagi kawan.

Hidup kita mencari redha Allah.
Bukan redha manusia.

Wallahualam.

Mutmainnah Mazlan
22 Januari 2010.
:)

Thursday, January 21, 2010

Be UniQue? Why

Why is that some people's discussions end in argument while others may discuss the same subject and end their discussion in a friendly manner?
It has everything to do with the skills of holding a discussion.

Why is it that when two people deliver the same sermon with the same words,you find that among the audience of the first person someone is yawning or sleeping,another is playing with prayer mat,and others are repeatedly shifting,whilst the audience listening to the second are listening attentively to the sermon,such that they cannot even blink an eyelid nor of what is being said?
It has everything to do with oratory skills.

Why is it when one school teacher walks through the corridor,all the students gather around him? One shaking his hand,another asking his advice,and yet another complaining about a problem;if he were to sit in his office and allow the students to enter,it would be filled with students in seconds as everyone wishes to sit with him.

Yet, another teacher walks through the corridor by himself and leaves the school's mosque and he is alone. No student approaches him to shake his hand,or to complain about a problem.If he were to leave his office open form sunrise to sunset,no one would ever come to sit as nobody seems to like to be in his company.Why?
Because it has everything to do with interpersonal skills.

Why is that a father enters his house and his children smile at him with joy,whereas another comes to see his children but they do not even turn to acknowledge his presence? It is all to do with the skills of dealing with children.

You can say the same about mosque,wedding parties and so on. People tend to differ in varying degrees form each other in terms of their interpersonal skills,and,accordingly,the way they are treated by others also differs to varying degrees.Influencing people and earning their love is easier than one can imagine. People also are affected by the way we deal with them weather we realize it or not. Furthermore,as when we tend to get used to such skills,they become part of our nature,and others certainly notice it when we negligently fail to practice them.

Last enlightenment words,

Do not earn wealth and lose people,
For learning people is a way to learning wealth !

** Artikel dipetik dari buku bertajuk " Enjoy your life " karya Dr.Muhammad 'Abd Al-Rahaman Al-'Arifi (Diringkaskan oleh Durrah92).

Sunday, January 17, 2010

Sayang Mereka =]

Bismillahirrahmaanirrahiim.
.Assalamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh.
--------------------------------------
Tak tahu tiba-tiba rasa nak buat post tentang 'mereka'.
Ya.Mereka yang sangat saya sayangi.
Bila memikirkan tentang mereka., mesti mutiara jernih dari mata ingin merembes keluar.

Ya.Mereka itu ialah,
ummi dan abah.
Saya sayang mereka.
sangat sayang.

Hari ini bukan birthday mereka sehingga saya ingin menulis post tentang mereka.
Hari ini juga bukan ulangtahun perkahwinan mereka.
Hari ini., hari biasa-biasa sahaja!

Tiba-tiba saya mahu meluahkan perasaan saya terhadap mereka dalam blog saya ini =]
Sebetulnya, saya bukanlah seorang yang suka menzahirkan perasaan saya.
Ummi dan abah jarang-jarang membaca blog saya. Jadi., takdelah malu sangat kalau mereka baca. =]

Bila saya kenang kembali jasa mereka.,
saya rasa makin sayang pada mereka.

Abah
Seorang murabbi. Seorang pengetua.
Seorang ayah kepada 9 orang anak.
Seorang ayah yang tidak pernah kenal erti jemu
dalam membesarkan 9 orang anaknya.

Ya.Saya tak pernah dengar abah mengeluh kerana menghabiskan beratus-ratus ringgit untuk membayar yuran persekolahan kami.
Bila dikenang kembali., begitu banyak jasa abah pada saya.
Abah tidak lokek mengajar saya bahasa arab.
Abah yang sentiasa sudi mendengar keluh kesah saya dan cerita-ceriti saya di alam remaja.
Abah seorang ayah yang sangat memahami...
Abah selalu menemani adik saya, Munzir menyiapkan kerja sekolahnya., baru ayah saya tidur.
Ayah saya selalu bertanyakan tentang pelajaran saya.
Abah tidak pernah marah apabila pencapaian saya dalam pelajaran kurang memuaskan.
Abah hanya memberi nasihat. Apabila abah mempamerkan muka kecewa, saya berasa sungguh terseksa. Saya rasa dihentak rasa bersalah yang amat.
Tetapi, apabila saya melihat ayah saya tersenyum dan gembira dengan kejayaan saya.,
hati saya berbunga riang. Senyum itu menjadi penguat semangat saya untuk terus berjaya.

Kalau disenaraikan kembali jasa abah pada saya..,
sungguh..tidak boleh saya hitung kembali.
Jasa abah pada saya tidak boleh diganti dengan wang ringgit.
Tetapi, boleh diganti dengan doa kita dan akhlak kita.
Abah.,Insya Allah saya akan sayangkan abah sampai akhir hayat saya =]


Ummie
Macam abah saya juga. Saya sayang Ummie.!!!
Ummi Seorang murabbi. Seorang guru di SMK Sultan Ismail II.
Ummi seorang ustazah.Seorang ibu. Seorang kakak kepada 11 orang adik :].
Tidak banyak yang saya ingin coretkan tentang ummi.
Saya mahu menjadi seorang wanita yang sabar dan tabah seperti ummi.
Saya mahu menjadi wanita yang tidak pernah mengenal erti letih dalam mendidik 9 orang anak.
Ummi sangat serius. Ummi jarang tersenyum.
Tapi, kalau ummi senyum.,

senyuman ummi menjadi inspirasi buat saya.
Nasihat ummi yang tegas itu., sentiasa terpahat

di sanubari.
Ummilah insan yang mengajar saya erti kehidupan. Erti tanggungjawab.

Ummilah insan yang mengajar saya untuk berdikari. Saya sangat sayang ummi.
Jika ummi bukan siapa-siapa di mata orang lain, tetapi., di mata saya .., ummilah insan yang penyabar.

Saya sayang ummi.

umi, abah,
Andai saya pergi dahulu.
Maafkanlah segala silap dan salah saya


Saya
Bila saya memikirkan jasa mereka. Saya rasa tidak sanggup menghampakan harapan mereka.
Harapan mereka untuk melihat saya menjadi insan yang bukan hanya berjaya di dunia, tetapi berjaya di akhirat juga.
Saya rasa seperti ingin menangis jika saya menghampakan mereka.
Saya rasa seperti ingin menangis apabila memikirkan jasa mereka yang tidak mampu saya balas.

Jadi.
Saya perlu menjadi anak yang solehah.
Penyejuk mata ummi dan abah. Insya Allah.

Sahabat sekalian.,
Hargailah jasa ibu bapa kita.
Berbaktilah kepada mereka selagi mereka masih hidup.
Jangan sesekali goreskan hati mereka.
Semoga kita dalam kalangan anak-anak yang soleh.
aMeeN.

Friday, January 15, 2010

talk about dakwah?

Bismillahirrahmaanirrahiim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Alhamdulillah. Saya masih diberi waktu, nafas dan peluang untuk menulis.
Moga-moga dapat memberi manfaat pada semua. Insya Allah.

Okeyh.Sebenarnya sudah lama nak tulis. Tapi, tiada masa untuk tulis.
Rentetan kesibukan yang melanda. Cewah.! Macam orang besar pula.
Sebenarnya, bukannya sibuk sangat. Cumanya, bila buka sekolah,
sangat susah untuk on9!


ok.minggu lepas., saya ada buku Dr.Danial Zainal Abidin.
Tajuknya, KIT KOMBAT ISLAM UNTUK REMAJA.
Sangat bagus.Saya memang menggermari tulisan Dr.Danial.
Harun Yahya pun!

Buku-buku karangan mereka sangat bagus.
Tiba-tiba rasa nak berkongsi apa yang dibaca.

About Dakwah
Abah pernah cakap, kerja dakwah itu wajib.
Bila saya baca buku Dr.Danial pun, Dr.Danial cakap wajib.
Kalau wajib tu., tak buat berdosalah! Sebenarnya, skop dakwah itu luas.
Tak semestinya, bila berceramah depan orang ramai sahaja dikira dakwah.

Sebenarnya, kalau kita menasihati orang lain benda yang baik pun dikira dakwah!
Ramai orang tahu kerja dakwah itu wajib.,tapi masih ramai orang yang tidak mahu melibatkan diri mereka dengan dakwah.Antara kekeliruan yang selalu timbul adalah menanti kesempurnaan diri sebelum memulakan dakwah.

Hal ini menyebabkan ramai umat Islam tidak mahu melakukan amar makruf nahi mungkar kerana merasakan amalannya belum cukup. Belum mantap untuk berdakwah.
Ada juga yang merasakan diri masih banyak kekurangan dan rasa tak layak untuk berdakwah.

Imam Sa'id Jubair berkata;
"Jika seseorang tidak mahu mengajak kepada makruf dan mencegah kepada mungkar sehingga keadaan dirinya sempurna, maka takkan ada seorang pun yang akan ajak kepada makruf dan mencegah kepada yang mungkar."

Bila renung balik.,
Betul apa!
Kita hanya manusia biasa.
Sungguh banyak kelemahannya!
Tak ada sesiapa pun yang lengkap dan sempurna.

"Siapakah di antara kita yang lengkap dan sempurna?"

Tak ada!

Syaitan amat suka jika manusia dibelenggu sikap ini sehingga akhirnya tidak ada yang mahu berdakwah.Kalau tidak ada yang mahu mengajak kepada makruf dan mencegah kepada mungkar, mudahlah Islam dihancurkan dan diperkotak katikkan.
Tegarkah kita melihat agama kita yang tercinta diperkotak-katikkan?

Kita sebagai manusia.,
saling lengkap-melengkapi.
Tidak ada manusia yang sempurna.
Semua manusia ada kelemahan dan kekurangan sendiri.
Oleh itu, selalulah kita nasihat-menasihati antara satu sama lain.

Tapi, jangan jadikan kelemahan kita sebagai alasan untuk kita bercuti dari kerja dakwah.
Berdakwah itu wajib.

Tapi,
Harus ingat!
Jangan pula bila kita berdakwah, tapi kita sendiri yang tak buat!
as example la, kita suruh orang tutup aurat, tapi kita tak tutup aurat!
Salahtu..

Allah sudah berfirman dalam surah as-saff, ayat 2 dan 3,
"Wahai mereka yang beriman, mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu lakukan?
Allah amat memurkai mereka yang mengatakan sesuatu yang tidak mereka lakukan"

Jadi berjaga-jagalah kita.

Dalam kitab Dalil al_Falihin disebutkan;
"Mencegah kemungkaran dengan hati bermaksud membencinya dengan hati disertai dengan azam untuk mencegahnya dengan lisan atau perbuatan apabila dia mampu.
Membenci maksiat dengan hati hukumnya wajib!.Sesiapa yang menyetujui kemungkaran bererti dia bersekongkol dengannya"

Jika hati seseorang tidak membenci kemungkaran, TIDAK ADA SELEPAS ITU IMAN WALAUPUN SEBESAR BIJI SAWI!

Saya tidak berbohong.
Kata-kata tersebut saya ambil dari Hadis Imam Bukhari dan Muslim

Konklusinya,.
Dakwah itu WAJIB.
Jangan jadikan alasan DIRI BELUM SEMPURNA untuk tidak berdakwah.
Ingat! TIDAK ADA MANUSIA YANG SEMPURNA.


Diri saya juga belum sempurna,
Saya juga punya kelemahan.
Tapi., Insya Allah., saya diberi keizinan untuk berdakwah.
Sebenarnya., menyampaikan kebaikan melalui blog juga dikira berdakwah.

Maha Besar Allah!

Sekian,
Wallahua'lam.
Semoga entri ini memberi manfaat buat semua.

Friday, January 8, 2010

Sekolah Oh Sekolah..

~gambar lepas balik sekolah~



Bismillahirrahmanirrahiim...~
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..~




Pejam celik Pejam Celik..
Dah seminggu sekolah.
Dah seminggu jadi budak F2.
Dah seminggu pakai baju peach.
Dah seminggu jadi pengawas.
Dah semiggu orientasi.
Dah seminggu jadi senior pada budak-budak F1.

Haih..
Cepatnya masa berlalu.
Dah seminggu juga MUNZIR ... :) jadi budak sekolah rendah.
Tak percaya pula. Munzir dah besar!
Masa first day sekolah,

Munzir liat nak bangun tidur.
Kalau bangun pun, masih mamai lagi.. ~ :)
Abang Mujahid siap sediakan spray ( dalamnya air paip)!
Khas untuk kejut Munzir bangun pagi.

Then,
Munzir merajuk.
Dia mengadu kat abah. Abah ketawa jek.
Munzir..Munzir..

Alhamdulillah,
Munzir tak buat karenah pagi-pagi masa nak pergi sekolah.. :)

Tapi,

perangai Munzir yang suka main games tak ubah-ubah walaupun dah sekolah.
Balik sekolah, main games. Bila orang tanya ada homework ke tak., dia jawab takde.
Bila kakak dia yang terlebih busy body tu pergi check.,
Eh! Ada!
Pandai je dia cakap takde.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Hmmm...
Pelajar banat F2 masih kekal 16 orang.
Maizatul Syahida dah pindah sekolah ..,,

Sarah masuk..
So, kekal 16.
Tahun ni, kelas F2, ada 2!
2 Imam Bukhari
2 Imam Hanafi.
Saya duduk dalam kelas 2 Imam Bukhari.
Disebabkan 16 orang sahaja pelajar perempuan F2,
satu kelas 8 orang saja perempuan~

Tahun ni,
kelas saya ada 20 orang pelajar sahaja!
8 banat
12 banin.

List student 2 Imam Bukhari;
Banat,

Mutmainnah Mazlan
Nur Ain Sofia
Safura Hashim
Nurzaity Haryani
Nur Aulia
Nur Farhah
Sarah Nur SyafiQah
Fatin Fakhira

Banin,
AfiQ Nasrullah
Zaki
Iqram
Muaz
Iqbal
Radin
Ashrin
Dean
Dhiya
Huzaifah
Amirul
Zamzury

Tahun ni,
Kelas kitorang buat undang-undang yang sedikit KEJAM!
Hah! Kejam.. yeke?
err,. nak kata kejam., tak delah kejam sangat.
Undang-undangnya simple je.,,
Kalau tak siap homework kena bayar 20 sen
Kalau tak bawa buku kena bayar 10 sen
Kalau kedua-duanya sekali kena bayar 30 sen.
Sebenarnya, undang-undang ni dibuat sebab nak mengelakkan orang buat
perangai acuh tak acuh je masa belajar.

Mula-mula ada je orang tak setuju.
Tapi, bila orang cakap,
"sape yang tak setuju tu mesti dia selalu tak siap homework"
Terus setuju.
Tak nak mengakulah tu.. :p..

Sebenarnya.,
Kelas kitorang nak buat AJK kesihatan tapi,,
bila fikir balik.. lawaklah!
Adeke AJK kesihatan dalam kelas?
tak pernah dibuat orang!
Sebenarnya, rancang nak buat AJK kesihatan tu sebab, nak suruh AJK kesihatan
bawa ubat ke sekolah ataupun ambil cakna classmates yang sakit.
Tapi,. er.macam tak masuk akal je!
Jadi dibatalkan! Dengar dek kelas sebelah, (2 imam hanafi) malu je..~

Kelas 2 Imam Hanafi..,
Siap ada AJK keselamatan!
Heh! Macam ada orang nak terjun tingkap je..
Manalah tahu kot.
Budak-budak 2 Imam Hanafi tu terlebih aktif kot sampai ada AJK Keselamatan.
err..
Kalau ada perlajar 2 imam hanafi yang baca post ni jangan marah ek!.

Itu hanya GURAUAN SEMATA_MATA OKE.?

lagipun, THUMBS UP. Korang sediakan payung sebelum hujan. Unik plak bila dengar kelas ada AJK Keselamatan. :p.. Tapi, sounds lawak. err..tapi, OKEY je.tader paper PREJUDIS eh :p
Tahun nie,
Orientasi kurang menyeronokkan seperti tahun-tahun sebelumnya.
Jadual orientasi kurang padat..,
banyak masa terluang.
orientasi belum belajar lagi.
Agak bosan laa sedikit.. :)
Tahun nie,
student ramai sikit dari tahun-tahun lepas.
Adalah dekat 200 lebih..
hmm..
Harap-harap bi'ah solehah masih kekal di sekolah walaupun studet ramai.
p/s:
err. bila ingat battle dengan najihah,
tiba-tiba rasa cuak!
Tahun ni tak boleh main-main!
serius! Tahun depan PMR!

Thursday, January 7, 2010

Perempuan Kristian Itu..

Bismillahirrahmanirrahiim..~
Assalamualaikum..
Nikmat Iman dan Islam.
Masihkah kita kecapi?
Andainya masih..
Alhamdulillah.
Sebenarnya, nikmat Iman dan Islam adalah nikmat yang terbesar
buat diri kita.

Apabila menulis tentang nikmat Iman dan Islam saya teringat kepada pen-pal saya yang saya kenali pada awal 2009 lalu.
Sudah lama saya tidak mendengar apa-apa berita dan khabar daripada dia.

Tentang Dia
Dia merupakan seorang perempuan kristian yang menetap di USA.
Dia yang bernama Courtney. Courtney itu pen-pal yang paling rapat dalam hidup saya.
Kehadirannya dalam lipatan hidup saya memberi makna dan kesan yang mendalam.

Masih saya ingat..,
ketika saya chatting dengannya..,
kami selalu membincangkan soal agama.
Courtney begitu teruja apabila saya mengatakan bahawa saya seorang muslim.

Masih saya ingat cerita Courtney.,
Katanya,
Dia begitu suka membaca terjemahan al-Qur'an
Katanya, Al-Qur'an itu, bahasanya indah sekali!
Dia juga selalu berkongsi terjemahan ayat al-Qur'an yang dia suka!

Alangkah terkejutnya saya!
Jujurnya dia mengaku pada saya,
Dia bukanlah taat pada agama Kristian.
Dia hanya penganut agama itu sahaja.

Ceritanya lagi,
ibu bapanya tidak mempunyai masalah jika dia bertukar agama..
Ibu bapanya tidak pernah melarang dia membaca terjemahan al-Qur'an
keluarga bersikap terbuka dalam beragama.

Saya pernah juga bertanya padanya,
"Adakah awak yakin islam itu benar?"

Katanya,
Dia memang yakin Islam itu benar dan percaya pada agama islam. Tetapi, apabila saya mengajak masuk Islam.,, Dia memberi alasan..,

"saya tidak pasti lagi"..
Alangkah ruginya dia.
Dia telah menemui jalan kebenaran itu,
Tetapi,
Dia tidak mahu mengikutnya.

Pintu hatinya belum terbuka untuk menerima hidayah Allah.
Dia tahu Islam itu benar, tetapi..dia menidakkannya.
Kasihan dia..

Bermula dari peristiwa..,
hubungan kami menjadi renggang.
Tidak tahu apa puncanya.
Yang saya tahu, kami tidak pernah bergaduh soal agama.
Dia sangat rasional.

Semoga pintu hati Courtney terbuka untuk menerima hidayah Allah.
Semoga Courtney tidak mati dalam keadaan kufur.
Apabila teringatkan Courtney,
saya dicengkam rasa bersalah kerana tidak dapat membawanya ke jalan yang benar.
Tetapi, sekurang-kurang saya telah melaksanakan tanggungjawab saya sebagai seorang muslim.
Saya sudah cuba berdakwah dengannya.
Rupa-rupanya, kerja dakwah itu maha berat.
Kerja dakwah itu bukan kerja main-main.

Sesungguhnya nikmat islam dan iman itu sungguh mahal.
Hanya manusia terentu saja yang dapat merasainya.
Jadi, jangan sia-siakan nikmat yang antum kecapi.
Wassalam.







Friday, January 29, 2010

Lidah lebih tajam dari mata pedang...


Hati dan Lisan

Ibnu Jarir Dalam tafsirnya "At-Thabari" menyebutkan bahawa dahulu ada seorang budak Habasyi (Etiopia) yang berkulit hitam legam, lalu tuannya berkata padanya:

"Wahai budakku, sembelihlah kambing ini, lalu keluarkanlah dua organ tubuhnya yang paling baik"

Maka diapun menyembelih kambing tersebut lalu dia keluarkan lidah dan hatinya, maka si tuan pun terdiam beberapa saat, kemudian dia kembali berkata:

"Sekarang sembelihlah kambing ini lalu keluarkanlah dua organ tubuhnya yang paling buruk, maka diapun menyembelih kambing tersebut lalu dia keluarkan lidah dan hatinya, maka si tuan pun berkata:

"Aku telah memintamu untuk mengeluarkan dua organ tubuh yang paling baik lalu kamu pun mengeluarkan lidah dan hati, kemudian aku memintamu untuk mengeluarkan dua organ tubuh yang paling buruk lalu kamu pun mengeluarkan lidah dan hati?"

Maka budak itu pun menjawab:

Kerana sesungguhnya tidak ada organ tubuh yang lebih baik dari keduanya jika keduanya baik, dan tidak ada organ tubuh yang lebih buruk dari keduanya jika keduanya buruk".

Sungguh.. !
Apa yang telah dilakukan oleh budak tersebut sangatlah benar, dia telah memilih lidah dan hati sebagai organ tubuh yang paling baik sekaligus juga yang paling buruk.

Yang pertama: Lidah.

Lidah..
Ibarat sebuah senjata atau pisau yang memiliki dua mata yang sangat tajam. Jika dia tidak menggunakannya dengan baik, maka senjata itu akan melukai orang lain atau melukai dirinya sendiri. Demikian juga lidah, jika seseorang tidak menggunakannya dalam kebaikan maka pasti dia akan terjerumus dalam keburukan.

Salah seorang sahabat yang bernama Sofyan bin Abdullah pernah bertanya pada Rasulullah SAW: wahai Rasulullah, beritahukanlah padaku tentang satu perkara yang harus aku pegang teguh? Lalu beliau menjawab:
قل امنت بالله ثم استقم

Katakanlah: "Aku beriman pada Allah, kemudian beristiqomahlah"

Lalu sahabat itu kembali bertanya: Wahai Rasulullah, apakah yang paling engkau takutkan dariku? Kemudian Rasulullah memegang lidahnya sambil berkata: ini. Berapa banyak perselisihan yang terjadi antara dua orang teman yang diakibatkan oleh lidah, berapa banyak perceraian atau pertengkeran yang terjadi antara dua orang suami isteri yang diakibatkan oleh lidah, berapa banyak tawuran masal antara dua sekolah atau dua desa yang terjadi yang diakibatkan oleh lidah dan masih banyak lagi keburukan-keburukan lainnya yang disebabkan oleh lidah ini, entah itu berupa perkataan dusta, ghibah (menggunjing orang lain), namimah (mengadu domba), saksi palsu, mencela, mencerca dan lain sebagainya.

Benarlah sabda Rasulullah SAW:

من كان يؤمن بالله و اليوم الآخر فليقل خيرا أو ليصمت

"Barang siapa yang beriman pada Allah dan hari akhir maka hendaklah dia berkata yang baik atau diam"

Salah seorang penyair Arab berkata:

وجرح السيف تدمله فيبرا ويبقى الدهر ما جرح اللسان

"Luka kerana pedang jika kamu balut maka diapun akan kembali sembuh dan akan lekang sepanjang masa luka yang diakibatkan oleh lisan"

Oleh kerana itu, marilah kita jaga lisan kita, jangan sampai lisan kita tergelincir dengan mengeluarkan kata-kata yang dapat mendatangkan kemurkaan Allah Ta'aala atau keburukan bagi orang lain. jangan sampai amal ibadah yang kita lakukan sia-sia belaka karena perkataan yang keluar dari mulut kita. Kemudian yang kedua: hati Sungguh manusia itu tergantung pada hatinya, sebab hati itu memberi komando kepada seluruh anggota tubuh, dari mulai akal pikiran, mata, telinga dan lain sebagainya. Oleh karena itu apabila hatinya baik maka akan baik pulalah anggota tubuh yang lainnya, tetapi apabila jahat maka binasalah semua anggota tubuh yang lainnya.

Rasulullah SAW bersabda:
ألا و إن في الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله و إذا فسدت فسد الجسد كله ألا وهي القلب

"Ketahuilah bahwa sesungguhnya dalam hati itu ada segumpal daging, apabila ia baik maka akan baik pulalah seluruh tubuhnya, namun apabila ia rusak maka akan rusak pulalah seluruh tubuhnya, ketahuilah bahwa (segumpal daging itu) adalah hati"

Hadits tersebut menunjukkan bahwa hati adalah barometer kebaikan dan keburukan tubuh seseorang. Oleh karena itu marilah kita jaga hati kita, jangan sampai kita kotori dengan noda-noda dosa yang dapat menutupi cahayanya. Karena semakin banyak dosa yang kita lakukan, maka akan semakin banyak noda hitam yang menutup hati kita, hingga akhirnya hidayah Allah pun tidak dapat masuk dalam hati kita. Juga marilah kita bertaubat pada Allah SWT dengan sebenar-benarnya taubat atas segala kesalahan yang telah kita lakukan, karena setiap diantara kita pasti telah melakukan kesalahan:

كلكم خطاؤون وخير الخطائين التوابون

"Setiap orang dari kalian pasti berbuat dosa, dan sebaik-baik orang yang berbuat dosa adalah yang bertaubat"


Juga dalam hadits lain disebutkan bahwa hanya dengan taubat inilah hati kita dapat kembali bercahaya dan memancarkan sinarnya.

Rasulullah SAW bersabda:
إن العبد إذا أذنب ذنبا كانت نكتة سوداء في قلبه، فإن تاب منها صقل قلبه، وإن زاد زادت،

"Sesungguhnya seorang hamba itu jika melakukan satu dosa maka akan meninggalkan satu noda hitam dalam hatinya, dan jika dia bertaubat maka hatinyapun akan kembali dibersihkan, namun jika bertambah (perbuatan dosanya) maka akan bertambah (pula) noda-nodanya"

Demikianlah, secebis peringatan bagi kita. Mudah-mudahan yang sedikit ini bermanfaat buat semua.

Palestine..

Bismillahirrahmanirrahiim.
Assalamualaikum.
Oke.
Kalau ingat balik..
dah lebih setahun peristiwa YAHUDI LAKNATULLAH menyerang
PALESTINE secara besar-besaran pada akhir 2008 dulu.

Ya.Kalau diingatkan juga..
Masa Palestine diserang dahulu,..
Ramai pihak yang sibuk mengutip derma dan sumbangan untuk menolong umat Islam
di Palestine. Tabung derma Palestine merata-rata di masjid dan sebagainya.

er.tapi..sekarang?
Macam mana ya?
Dah ramai orang melupakan kesengsaraan Palestine.

Ada orang cakap,..;
"malaysia, malaysialah. buat apa pergi care pasal Palestine. Palestine, Palestine.. Apeda!!"

Heh. Sudah tidak sedarkah kita yang seluruh umat islam di dunia ini saudara kita.?
Saudara seIslam kita.
Ya.Kalau saudara seIslam kita tu, menjadi tanggungjawab kita untuk membantu mereka.

Pernah dengar tak ayat ni....
"tak sempurna iman seseorang selagi mana dia tidak menyayangi saudaranya seperti dirinya sendiri".

Betultak kalau saya buat kesimpulan,
kalau dia tidak menyayangi umat islam di Palestine.. bermakna.. IMANnya belum sempurna.

Bila fikir balik.,
Sayangkah kita terhadap umat islam di Palestine?
Sudah sempurnakah iman kita.

Itu. Hanya diri kita yang dapat jawab.
Actually.,
I'm not good in words la.
I do admit it.

Tapi.,
satu je. nak tanya.
sebenarnya..,
selama bertahun -tahun kita hidup.,
apa ya sumbangan kita terhadap umat islam di Palestine?

Sebenarnya.,
Sumbangan yang kita dermakan untuk Palestine tu bukan sumbangan.
Tapi. BAYAR HUTANG.
Eyh.Kenapa bayar hutang>?

Sebab kita membayar jasa mereka mempertahankan MASJIDIL AQSA lebih daripada 60 tahun lamanya.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


So.
Salah satu langkah kita bantu rakyat Palestine adalah dengan memboikot barang ISRAEL
& USA.

Kecuali kalau dah terdesak sangat. I mean.., kalau produk lain dah takde.
Actually.,
Tak mati pun kita kalau tak guna produk boikot tuh.

Oke.
Dululaahh..
saya memang suka sangat2 minum air milo..
sangat suka. bila tahu boikot ... fine. tinggalkan jela.
berperang dengan nafsu nak minum air milo.
air lain ada lagi. Then., saya tukar air horlics.
Tengok2 horlics pun boikot juga. Ahhh. Nak buat macam mana.
Tukar minum air VICO pula.

Setakat ni, saya tak mati kehausan lagi sebab tak dapat minum air milo dan horlics.
produk lain adakan. belajarlah berperang dengan hawa nafsu.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


dekat sekolah saya.
pelancaran kutipan tabung Palestine dah bermula.
setiap kelas kena kumpul 15o sebulan.
Dekat sekolah saya, ada 8 kelas.
So, 180x8?=
Dapatlah 1440.

Hm..
Teringat zaman-zaman f1.
kitorang jual aiskrim sebab nak kumpul dana Palestine.
Ada yang pergi kutip derma dari rumah ke rumah.
Tahu lepas.. ada kelas tu berjaya kutip dana palestine 1000 lebih.
Alhamdulillah.
Moga-moga semangat cintakan Palestine tak luntur dari jiwa kami.

Beruntungnya umat Islam di Palestine.
Dapat berjihad mempertahankan masjid al-aqsa.
masjid suci umat Islam.
Pahala jihad itu sangat besar.
Melawan hawa nafsu itu juga dikira sebagai JIHAD.
Ya. BERJIHAD dengan HAWA NAFSU


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Ya Allah.
Jangan biarkan kami leka sehingga tidak peka tentang umat Islam.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


~Rejim Zionis Haters!!

Tuesday, January 26, 2010

Birthday Girl :)

Bismillahirrahmaanirrahiim..
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Alhamdulillah.
Thanks to Allah.

Hari ini genap usia saya 14 tahun.
Alhamdulillah. Allah memberi masih memberi nikmat untuk saya hidup.

sudah 14 tahu saya hidup.
sudah 14 tahun saya bernafas.
sudah 14x12= 168 bulan saya menjadi hamba Allah di muka bumi ini.

Tapi,
Apabila direnungkan kembali..,
Selama 14 tahun saya hidup..,
Apa sumbangan saya terhadap Islam?
Sudah berapa banyak kebaikan yang saya lakukan.?

Soalan itu, hanya diri saya sendiri yang dapat jawab.
Semoga Allah masih memanjangkan umur saya.
Semoga saya dapat meneruskan lagi perjalanan hidup saya.

14 tahun.

Sudah tua rupanya 'anak ummi' ini.
sudah 14 tahun juga ummi dan abah membesarkan saya sehingga saya menjadi manusia yang
mempunyai matlamat hidup.

Terima kasih ummi kerana mengandungkan saya selama 9 bulan sehingga saya lahir ke muka bumi ini.
Sehingga saya dapat melihat muka bumi yang penuh dengan dugaan dan tipu daya.

Kalau hari lahir seseorang..,
Mungkin ibu bapanya memberi hadiah.
Tapi kalau saya lain.

Kalau tiba hari jadi saya.,
saya yang kena beri hadiah pada ummi.
Ya.Sebagai tanda menghargai jasa ummi yang bersusah payah menatang saya bagai minyak yang penuh.

Bukannya ummi yang perlu beri hadiah pada saya.
Lepas saya bagi hadiah pada ummi., baru ummi balas dengan hadiah lain.

--ubah trend sikit :)

Oh.Ya.
Saya ucapkan terima kasih kepada sesiapa yang mengucapkan "selamat Hari Lahir" pada saya.
Saya harap..,
korang semua doakan saya
  • panjang umur selalu
  • tabah dan sabar dalam menghadapi ujian dariNya
  • diredhai Allah dan berjaya di dunia dan akhirat :)
Tiba-tiba saya ingin berkongsi warkah dari kakak saya , Munirah.
Saya sungguh terharu membaca warkah daripada kakak saya di blognya :)
Terima kasih.

________________________________________________
"bismillah....

mencuri masa di celah2 jadual lecture yang agak padat hari ni... teringin nak coretkan sesuatu buat adikku yang istimewa.. (p/s: bukan kanak2 istimewa~)

Wahai Jiwa yang tenang, Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhai-Nya. Maka masuklah ke dalam jamaah hamba-hamba-Ku, dan masuklah ke dalam syurga-Ku. (Al-Fajr: 27-30).

hari ni dah sampai tanggal 26 januari.. titipan dari kakakmu yang jauh di perantauan..
hehe, selamat hari lahir!! genap umur inah 14 tahun hari ni.. makin tua kan.. so, cmne rasanye? sedih? gembira? takut?

ok, drop the subject..

sis,,
i'm not very good in words,compare to you. i do admit it.. but, truly and deeply from my heart, May Allah always bless you and cherish your life with goodness.

Remembering what I have done to you? I'm little bit shy about that.. Some memories were flashed back. still, evergreen in my minds and I'm sure in yours too.

i'm always...
-kejut inah tengah2 malam-- then, ajak teman kemas rumah, tengok tv, pergi tandas.
-marah2 bila inah tak buat kerja dgn sempurna- padahal kakrah tau yg inah kecil lagi lah waktu tu.
-cubit..(kejamnye)
-....many things i've done to you.. really sorry about that.. masa tu memang tak mampu nak jadi seorang kakak yang prihatin dan baik hati.. mungkin sebab masa tu kakrah sendiri yang tak matang..

apapun, thank to Allah, ummi and abah for giving me such a wonderful sis.. You know what, one thing that I want to say to you which I'm sure I can't say this if you are in front of me! which is I always proud of you. and i know sometimes you are better than me even though you are younger than me. and keep make me proud of you.. huhu.

sis, sedikit tazkirah sempena ulang tahunmu..


Wahai jiwa yang tenang!

Tenangkah jiwanya?

Tenangkah jiwanya tatkala berdepan dengan qada' dan qadar Rabbnya.
Tenangkah jiwanya tatkala diuji dengan kesusahan dan kesempitan.
Tenangkah jiwanya takala diuji dengan kesenangan dan kenikmatan.
Tenangkah jiwanya tatkala diuji dengan kekecewaan dan kegagalan.
Tenangkah jiwanya tatkala diseru untuk menunaikan kewajipan yang terpundak di bahunya.
Tenangkah jiwanya?


Wahai jiwa yang tenang!

Yang sentiasa redha akan ketentuan Al-Qahar..
Yang sentiasa yakin akan janji-janji Ar-Rahman..
Yang sentiasa berteduh di bawah lembayung Ar-Rahim..


Wahai jiwa yang tenang!

Yang sentiasa teguh iman dan ketaatannya pada Al-Khaliq..
Yang sentiasa bergantung harap pada Al-Muhaimin..
Yang sentiasa merindui syurgaNya yang di bawahnya mengalir sungai-sungai..
Syurga yang menjanjikan ketenangan yang takkan pernah padam..
Syurga yang akan kekal di dalamnya selama-lamanya..


Wahai jiwa yang tenang!
Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang redha dan diredhai-Nya..


special tO my lil sis..
MUTMAINNAH BINTI MAZLAN

sesungguhnya dari Allah kita datang dan kepada Allah kita kembali.. hargailah waktu yang ada dengan sebaiknya.. kata as-syahid imam hasan al-banna, waktu yang berlalu adalah mati kecuali yang diisi dengan amal soleh.

your sis.. munirahmazlan"
________________________________________________

Tiba-tiba juga saya merasakan ingin berkongsi isi surat yang saya dapat 2 tahun lalu semasa hari jadi saya.

Surat yang tidak ada nama pengirim. Tetapi., saya sangat menghargainya.

_____

Dear Inah,
On your birthday...
streach for a sunbeam,
reach for a star,
Go for a beautiful dream

Pick out some wishesh,
no matter how far,
or how hard to reach it,
they may seem..

Cherish some hopes,
That are dear to your heart,
And as a new year comes in view,

Treasure and keep them,
And know from the start,
that this year,
You can make them come true.

It is your birthday
and on this day
I want you to know that
HOW MUCH I APPRECIATE you.

From,
your friend. >
_____________

sudah lama surat itu saya simpan sehingga lunyai kertasnya..,
kerana saya sangat menghargai isi surat itu.

Tahun ini juga tahun yang paling ramai orang mengucapkan selamat kepada saya :)
hari lahir ke14..
takkan saya lupa dari kotak memori saya :)

Okeyh.,
Sudah panjang post ini.
Assalamualaikum... :)

Monday, January 25, 2010

hadirmu membawa... :)


muslim munzir n Izzah Muna Majdina


Assalamualaikum.
Bismillahirrahmanirrahiim :)

Kaifahalukum?
Moga-moga kita dibawah redha Allah.
Semoga iman kita semakin mantap. :)

Okeyh.
Agak-agak apa lagi ek yang saya nak taip kat blog ni eh?

ahah.
'bout my 'adeks-adeks'....
kadang-kadang,
pernah saya merasa sungguh seronok kalau saya anak bongsu :)
Tak ada adik-adik yang nakal :p
Jahatkan? Itu perasaan saya tika masih hingusan :]
Tika masih belum matang :p
Eheh.
Tapi., Allah itu maha mengetahui.
Allah tahu apa yang terbaik buat diri hambaNya.

Saya ada 4 orang adik :)
2 adik perempuan dan 2 adik lelaki :]
Muna Majdina, 12
Ahmad Muslim, 9
Ahmad Munzir, 7
Muizzatul Husna, 5

Keempat-empat adik saya selalu mendapat cubitan istimewa saya.
Muna biasanya kena cubit sebab malas-malas.
Muslim, Munzir dan 'Izzah pula kena cubit kalau suka selerakkan mainan. :p

Kadang-kadang,
Adik-adik saya komplen..
"Kak Inah ni garang lah"

Saya tak kisahlah dia nak cakap saya garang ke, apeke.
Yang penting, biasanya lepas kena cubit.., baru mereka dengar cakap.
Bunyi macam kejam jek.~ :p

Masa kecil-kecil dulu pun..
Saya selalu kena cubit dengan kakak-kakak saya.
Terutamanya dengan Kak Rah.
Biasanya saya dicubit sebab selalu sepahkan rumah.
Eh.,Itu masa kecil-kecil dulu.


Bila saya besar., barulah saya faham kenapa kakak-kakak saya cubit saya dulu.
Geram juga rasanya kalau ada adik yang suka selerakkan mainan.

Dulu.., waktu saya masih belum matang,
Saya pernah sorok mainan adik-adik saya bawah katil sebab saya tak suka dia main mainan!
Bagi saya., menyusahkan. menyepahkan rumah aje!

Tapi.,
Bila kakak saya cakap.,
"kita tak boleh halang budak-budak main. Itu fitrah mereka. Kita kecil-kecil dulupun suka main.
Lagipun, daya kreativiti mereka boleh meningkat dengan bermain"

Bila saya dengar kakak saya cakap macam tu, tiba-tiba saya rasa bersalah.
Jahat juga saya eh. Tak baik betul menyekat fitrah kanak-kanak. Saya kecil-kecil dulu pun apa kurangnya. Malah.., lebih dahsyat. Suka conteng dinding rumah.., padahal kertas ada. Sampai berkali-kali jugalah bilik saya kena cat akibat 'grafitti' saya yang terlebih lawa.
Itu kisah saya kecil-kecil dulu.

Sekarang baru saya dapat rasa macam mana perasaan kakak saya jaga saya sewaktu kecil-kecil dulu.

Tapi.,
Bagi saya ada adik seramai 4 orang bukanlah sesuatu yang menyusahkan.
Malah kehadiran 4 orang adik saya merupakan anugerah buat saya.

Kehadiran mereka mengajar saya erti kesabaran.
Ya. Kekadang layan karenah budak-budak bawah umur ni menguji kesabaran.

Kehadiran mereka juga menceriakan hidup saya.
Tanpa adik-adik saya.., mungkin saya akan sunyi.
Keletah dan karenah mereka selalu menghiburkan saya dan keluarga.
Tanpa mereka.., tentu saya bosan.

Kehadiran mereka juga mengajar saya erti tanggungjawab.
Erti kerajinan.
Erti kasih-sayang.
Erti pengorbanan.
Erti kegembiraan.
Erti keprihatinan.


Ya. Saya bersyukur kerana Allah mengurniakan saya 4 orang adik yang cukup baik buat saya.

"setiap takdir yang Allah tentukan adalah yang terbaik buat kita"

Saya sayang adik-adik saya.
Kehadirannya menjadi pelengkap hidup saya.
Saya mencari-cari diri saya dalam diri mereka.
Tanpa mereka.,
siapalah saya.
Mungkin saya masih malas-malas.
Mungkin saya masih manja-manja.
Entah.Itu kemungkinan. saya tidak tahu bagaimana kalau saya takde adik.

MUNGKIN lebih baik atau MUNGKIN lebih buruk.
Itu.., hanya Allah yang tahu.
Tapi.,
Apa yang saya tahu.,

HADIRMU MEMBAWA CAHAYA MENERANGI HIDUP INI..


Ahhh.. Saya sayang adik-adik saya.!!!
Walaupun saya suka cubit mereka semua.. tapi.., saya sayang mereka.
Cubit itu tandanya sayang.

Kalau kakak saya tak cubit saya dulu.,
Mungkin saya bukan seperti Mutmainnah sekarang.
Kakak-kakakku yang sangat saya sayang..
Terima kasih sebab cubit saya dulu-dulu..
Saya amat menghargainya. Kalau tak cubit agaknya..,
sampai sekarang saya masih menjadi Mutmainnah yang dulu..
(versi nakal :p)
--eh, buka fitrah budak kecik ke suka nakal-nakal?

Apapun.
Saya sayang adik-adik saya.
Saya sayang kakak-kakak saya.
Kak Murshidah
Kak Munirah

Erk?
Abang-abang mane?
eheh. Saya pun saya juga abang-abang saya.
Cuma saya tak boleh ceritalah watak-watak mereka.
(Biasalah lelaki. :p..) Mana sukakan kalau dedahkan hal-hal mereka.
eh.iyake? tak semua lelaki.. Nanti hilanglah kemachoan mereka kalau saya cerita pasal mereka.

Apapun.
Saya sayang abang-abang saya. :p
Abang Muaz
Abang Mujahid.

Hadirnya mereka semua ibarat
pelengkap hidup saya.
Hadirnya mereka membawa berjuta kegembiraan buat saya :p

Best ape kalau ada ramai adik beradik.
sapa kata menyusahkan?
sapa kata tak best?
Rasa ramai sangat wonderwall dalam hidup :)
Rasa ramai sangat orang saya kita.

Terima Allah kerana mengurniakan saya insan yang penyayang dan baik hati :p.

Ya Allah. Kekalkanlah kebahagiaan kami sekeluarga.
Biarlah kebahagiaan yang kami kecapi ini sampai ke syurgaMu. Ameen.

Bagi saya.,
Kaya dengan kasih sayang dan keimanan itu lebih bermakna dari kaya dengan wang ringgit.

So,
hargailah nikmat kasih sayang yang kita ada sekarang.
kasih sayang itu tidak boleh dibeli dengan wang ringgit.
Kasih sayang itu perasaan yang dicampakkan oleh Allah kepada kita.

______________________________________

Tiba-tiba rasa rindu pula dekat
kak long, kak rah dan abang Muaz :)
Belajar elok-elok tau dekat universiti tu :p
Doa adikmu sentiasa mengiri korang. Insya Allah.:)

Coretan jiwa raga yang agak merapu.
Mutmainnah Mazlan
1 pagi.




Friday, January 22, 2010

Mencari Redha Allah atau Redha Manusia.?

Bismillahirrahmaanirrahiim. :)
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Alhamdulillah.
Minggu depan masuk minggu yang ke4 sekolah.
Maksudnya, dah 3 minggu dah sekolah.
Sejak akhir-akhir ini makin banyak kerja sekolah. :)

Oke.
Post kali ini saya nak kongsi sikit pengisian yang saya dapat masa SPPM.
(Sistem Pentaksiran Pelajar Musleh)
Belajar bab Akhlak.
Saya suka time SPPM.
Sebab, saya hanya manusia yang sering alpa.
Perlu diperingatkan berkali-kali.
Bila time SPPM, alhamdulillah., Saya dapat memuhasabah diri saya.

Masa SPPM haritu,
Kita orang discuss bab MASA.
Ya,MASA!..
-menghargai masa
-cara-cara menggunakan masa.

Bila diingatkan kembali.,
Berapa lamakah masa yang kita gunakan untuk solat?
Berapa lamakah masa yang kita gunakan untuk belajar?
Berapa lamakah masa yang kita gunakan untuk tidur?
Berapa lamakah masa yang kita gunakan untuk berGOSSIP benda-benda
yang langsung tidak mendatangkan manfaat?Na'uzubiilah min zalik..
Cuba kita renung.!
Dalam masa 24 jam., apa perbuatan baik yang kita lakukan?

Masih terngiang di telinga saya.,
Muallimah cakap,
masa itu ibarat pedang.,
Kalau kita tidak menggunakannya dengan baik.,
DIA akan membunuh kita~ :(

Kita tahukah berapa lama lagi masa yang kita ada untuk kita meneruskan hidup?
Kita tahukah bila kita akan MATI?

So,
Gunakanlah masa yang kita ada dengan sebaiknya.
MASA itu BUKAN ibarat EMAS!
Tapi,
Masa itu LEBIH berharga daripada EMAS
Sebab, kita tidak boleh membeli masa yang ada dengan EMAS.


KEMATIAN itu akan datang bila-bila MASA sahaja.
Tidak kiralah kita ni masih muda ataupun sudah TUA gayut.
Macam kisah seorang hamba Allah.,
Dia tidak ada apa-apa penyakit pun.
Sihat walafiat sahaja.
Tetapi, tiba-tiba meninggalkan dunia fana.
Meninggalkan dunia fana ini ketika umurnya tidak sampai 20!
Allah sudah tetapkan bila kematian kita.,
Kita tidak boleh nak tangguh-tangguh.

Konklusinya.,
Masa itu amat berharga.
Kepada remaja diluar sana.,
Gunakanlah MASA remaja anda dengan sebaiknya.
Kata Muallimah,
Umur remaja itu umur yang penuh cabaran dan dugaan.
Terpulang kepada kita bagaimana cara kita mengemudikannya.

Oke.
Tutup BAB MASA.
Bercakap soal lain.

Muallimah ada cakap.,
Kalau kita nampak maksiat berlaku., kita kena cegah.
Kita tak boleh biarkan maksiat itu berleluasa.Sebab.. diakhirat kelak.,
orang yang buat maksiat itu boleh tarik kita ke neraka sebab semasa di dunia.,
kita tidak menasihatinya.

Tiba-tiba..,
Ada seorang kawan ana tanya muallimah..,

"Muallimah, kalau kita tegur orang tu, pastu..orang tu merajuk dan tak nak kawan kita.
Macam mana eh?"

Bagus juga kawan saya tanya soalan macam tu.
Sebab, saya pun nak tahu juga. :p
Alah,
Biasalah perempuan,,.. memang suka MERAJUK.
Tak lengkap kalau tak merajuk.
Tapi, bukan semua perempuan macam tu.

Muallimah pun jawab.
ala-ala ginilah jawapannya;
"Awak mencari redha Allah atau redha manusia?
Kalau kita tegur, tanggungjawab kita dah lepas.
Kita dah tegur."
Tapi, kalau tegur tu, tegurlah dengan cari berhikmah.
Jangan main terjah aje.
Muallimah pun sambung lagi;
"Kalau pun dia tak nak kawan dengan awak sebab awak tegur dia,
jangan sedih. Mungkin suatu hari nanti, Allah akan gantikan "kawan kita yang tak nak kawan dengan kita" itu dengan kawan yang lebih baik. Kita masih ada ramai lagi kawan.

Hidup kita mencari redha Allah.
Bukan redha manusia.

Wallahualam.

Mutmainnah Mazlan
22 Januari 2010.
:)

Thursday, January 21, 2010

Be UniQue? Why

Why is that some people's discussions end in argument while others may discuss the same subject and end their discussion in a friendly manner?
It has everything to do with the skills of holding a discussion.

Why is it that when two people deliver the same sermon with the same words,you find that among the audience of the first person someone is yawning or sleeping,another is playing with prayer mat,and others are repeatedly shifting,whilst the audience listening to the second are listening attentively to the sermon,such that they cannot even blink an eyelid nor of what is being said?
It has everything to do with oratory skills.

Why is it when one school teacher walks through the corridor,all the students gather around him? One shaking his hand,another asking his advice,and yet another complaining about a problem;if he were to sit in his office and allow the students to enter,it would be filled with students in seconds as everyone wishes to sit with him.

Yet, another teacher walks through the corridor by himself and leaves the school's mosque and he is alone. No student approaches him to shake his hand,or to complain about a problem.If he were to leave his office open form sunrise to sunset,no one would ever come to sit as nobody seems to like to be in his company.Why?
Because it has everything to do with interpersonal skills.

Why is that a father enters his house and his children smile at him with joy,whereas another comes to see his children but they do not even turn to acknowledge his presence? It is all to do with the skills of dealing with children.

You can say the same about mosque,wedding parties and so on. People tend to differ in varying degrees form each other in terms of their interpersonal skills,and,accordingly,the way they are treated by others also differs to varying degrees.Influencing people and earning their love is easier than one can imagine. People also are affected by the way we deal with them weather we realize it or not. Furthermore,as when we tend to get used to such skills,they become part of our nature,and others certainly notice it when we negligently fail to practice them.

Last enlightenment words,

Do not earn wealth and lose people,
For learning people is a way to learning wealth !

** Artikel dipetik dari buku bertajuk " Enjoy your life " karya Dr.Muhammad 'Abd Al-Rahaman Al-'Arifi (Diringkaskan oleh Durrah92).

Sunday, January 17, 2010

Sayang Mereka =]

Bismillahirrahmaanirrahiim.
.Assalamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh.
--------------------------------------
Tak tahu tiba-tiba rasa nak buat post tentang 'mereka'.
Ya.Mereka yang sangat saya sayangi.
Bila memikirkan tentang mereka., mesti mutiara jernih dari mata ingin merembes keluar.

Ya.Mereka itu ialah,
ummi dan abah.
Saya sayang mereka.
sangat sayang.

Hari ini bukan birthday mereka sehingga saya ingin menulis post tentang mereka.
Hari ini juga bukan ulangtahun perkahwinan mereka.
Hari ini., hari biasa-biasa sahaja!

Tiba-tiba saya mahu meluahkan perasaan saya terhadap mereka dalam blog saya ini =]
Sebetulnya, saya bukanlah seorang yang suka menzahirkan perasaan saya.
Ummi dan abah jarang-jarang membaca blog saya. Jadi., takdelah malu sangat kalau mereka baca. =]

Bila saya kenang kembali jasa mereka.,
saya rasa makin sayang pada mereka.

Abah
Seorang murabbi. Seorang pengetua.
Seorang ayah kepada 9 orang anak.
Seorang ayah yang tidak pernah kenal erti jemu
dalam membesarkan 9 orang anaknya.

Ya.Saya tak pernah dengar abah mengeluh kerana menghabiskan beratus-ratus ringgit untuk membayar yuran persekolahan kami.
Bila dikenang kembali., begitu banyak jasa abah pada saya.
Abah tidak lokek mengajar saya bahasa arab.
Abah yang sentiasa sudi mendengar keluh kesah saya dan cerita-ceriti saya di alam remaja.
Abah seorang ayah yang sangat memahami...
Abah selalu menemani adik saya, Munzir menyiapkan kerja sekolahnya., baru ayah saya tidur.
Ayah saya selalu bertanyakan tentang pelajaran saya.
Abah tidak pernah marah apabila pencapaian saya dalam pelajaran kurang memuaskan.
Abah hanya memberi nasihat. Apabila abah mempamerkan muka kecewa, saya berasa sungguh terseksa. Saya rasa dihentak rasa bersalah yang amat.
Tetapi, apabila saya melihat ayah saya tersenyum dan gembira dengan kejayaan saya.,
hati saya berbunga riang. Senyum itu menjadi penguat semangat saya untuk terus berjaya.

Kalau disenaraikan kembali jasa abah pada saya..,
sungguh..tidak boleh saya hitung kembali.
Jasa abah pada saya tidak boleh diganti dengan wang ringgit.
Tetapi, boleh diganti dengan doa kita dan akhlak kita.
Abah.,Insya Allah saya akan sayangkan abah sampai akhir hayat saya =]


Ummie
Macam abah saya juga. Saya sayang Ummie.!!!
Ummi Seorang murabbi. Seorang guru di SMK Sultan Ismail II.
Ummi seorang ustazah.Seorang ibu. Seorang kakak kepada 11 orang adik :].
Tidak banyak yang saya ingin coretkan tentang ummi.
Saya mahu menjadi seorang wanita yang sabar dan tabah seperti ummi.
Saya mahu menjadi wanita yang tidak pernah mengenal erti letih dalam mendidik 9 orang anak.
Ummi sangat serius. Ummi jarang tersenyum.
Tapi, kalau ummi senyum.,

senyuman ummi menjadi inspirasi buat saya.
Nasihat ummi yang tegas itu., sentiasa terpahat

di sanubari.
Ummilah insan yang mengajar saya erti kehidupan. Erti tanggungjawab.

Ummilah insan yang mengajar saya untuk berdikari. Saya sangat sayang ummi.
Jika ummi bukan siapa-siapa di mata orang lain, tetapi., di mata saya .., ummilah insan yang penyabar.

Saya sayang ummi.

umi, abah,
Andai saya pergi dahulu.
Maafkanlah segala silap dan salah saya


Saya
Bila saya memikirkan jasa mereka. Saya rasa tidak sanggup menghampakan harapan mereka.
Harapan mereka untuk melihat saya menjadi insan yang bukan hanya berjaya di dunia, tetapi berjaya di akhirat juga.
Saya rasa seperti ingin menangis jika saya menghampakan mereka.
Saya rasa seperti ingin menangis apabila memikirkan jasa mereka yang tidak mampu saya balas.

Jadi.
Saya perlu menjadi anak yang solehah.
Penyejuk mata ummi dan abah. Insya Allah.

Sahabat sekalian.,
Hargailah jasa ibu bapa kita.
Berbaktilah kepada mereka selagi mereka masih hidup.
Jangan sesekali goreskan hati mereka.
Semoga kita dalam kalangan anak-anak yang soleh.
aMeeN.

Friday, January 15, 2010

talk about dakwah?

Bismillahirrahmaanirrahiim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Alhamdulillah. Saya masih diberi waktu, nafas dan peluang untuk menulis.
Moga-moga dapat memberi manfaat pada semua. Insya Allah.

Okeyh.Sebenarnya sudah lama nak tulis. Tapi, tiada masa untuk tulis.
Rentetan kesibukan yang melanda. Cewah.! Macam orang besar pula.
Sebenarnya, bukannya sibuk sangat. Cumanya, bila buka sekolah,
sangat susah untuk on9!


ok.minggu lepas., saya ada buku Dr.Danial Zainal Abidin.
Tajuknya, KIT KOMBAT ISLAM UNTUK REMAJA.
Sangat bagus.Saya memang menggermari tulisan Dr.Danial.
Harun Yahya pun!

Buku-buku karangan mereka sangat bagus.
Tiba-tiba rasa nak berkongsi apa yang dibaca.

About Dakwah
Abah pernah cakap, kerja dakwah itu wajib.
Bila saya baca buku Dr.Danial pun, Dr.Danial cakap wajib.
Kalau wajib tu., tak buat berdosalah! Sebenarnya, skop dakwah itu luas.
Tak semestinya, bila berceramah depan orang ramai sahaja dikira dakwah.

Sebenarnya, kalau kita menasihati orang lain benda yang baik pun dikira dakwah!
Ramai orang tahu kerja dakwah itu wajib.,tapi masih ramai orang yang tidak mahu melibatkan diri mereka dengan dakwah.Antara kekeliruan yang selalu timbul adalah menanti kesempurnaan diri sebelum memulakan dakwah.

Hal ini menyebabkan ramai umat Islam tidak mahu melakukan amar makruf nahi mungkar kerana merasakan amalannya belum cukup. Belum mantap untuk berdakwah.
Ada juga yang merasakan diri masih banyak kekurangan dan rasa tak layak untuk berdakwah.

Imam Sa'id Jubair berkata;
"Jika seseorang tidak mahu mengajak kepada makruf dan mencegah kepada mungkar sehingga keadaan dirinya sempurna, maka takkan ada seorang pun yang akan ajak kepada makruf dan mencegah kepada yang mungkar."

Bila renung balik.,
Betul apa!
Kita hanya manusia biasa.
Sungguh banyak kelemahannya!
Tak ada sesiapa pun yang lengkap dan sempurna.

"Siapakah di antara kita yang lengkap dan sempurna?"

Tak ada!

Syaitan amat suka jika manusia dibelenggu sikap ini sehingga akhirnya tidak ada yang mahu berdakwah.Kalau tidak ada yang mahu mengajak kepada makruf dan mencegah kepada mungkar, mudahlah Islam dihancurkan dan diperkotak katikkan.
Tegarkah kita melihat agama kita yang tercinta diperkotak-katikkan?

Kita sebagai manusia.,
saling lengkap-melengkapi.
Tidak ada manusia yang sempurna.
Semua manusia ada kelemahan dan kekurangan sendiri.
Oleh itu, selalulah kita nasihat-menasihati antara satu sama lain.

Tapi, jangan jadikan kelemahan kita sebagai alasan untuk kita bercuti dari kerja dakwah.
Berdakwah itu wajib.

Tapi,
Harus ingat!
Jangan pula bila kita berdakwah, tapi kita sendiri yang tak buat!
as example la, kita suruh orang tutup aurat, tapi kita tak tutup aurat!
Salahtu..

Allah sudah berfirman dalam surah as-saff, ayat 2 dan 3,
"Wahai mereka yang beriman, mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu lakukan?
Allah amat memurkai mereka yang mengatakan sesuatu yang tidak mereka lakukan"

Jadi berjaga-jagalah kita.

Dalam kitab Dalil al_Falihin disebutkan;
"Mencegah kemungkaran dengan hati bermaksud membencinya dengan hati disertai dengan azam untuk mencegahnya dengan lisan atau perbuatan apabila dia mampu.
Membenci maksiat dengan hati hukumnya wajib!.Sesiapa yang menyetujui kemungkaran bererti dia bersekongkol dengannya"

Jika hati seseorang tidak membenci kemungkaran, TIDAK ADA SELEPAS ITU IMAN WALAUPUN SEBESAR BIJI SAWI!

Saya tidak berbohong.
Kata-kata tersebut saya ambil dari Hadis Imam Bukhari dan Muslim

Konklusinya,.
Dakwah itu WAJIB.
Jangan jadikan alasan DIRI BELUM SEMPURNA untuk tidak berdakwah.
Ingat! TIDAK ADA MANUSIA YANG SEMPURNA.


Diri saya juga belum sempurna,
Saya juga punya kelemahan.
Tapi., Insya Allah., saya diberi keizinan untuk berdakwah.
Sebenarnya., menyampaikan kebaikan melalui blog juga dikira berdakwah.

Maha Besar Allah!

Sekian,
Wallahua'lam.
Semoga entri ini memberi manfaat buat semua.

Friday, January 8, 2010

Sekolah Oh Sekolah..

~gambar lepas balik sekolah~



Bismillahirrahmanirrahiim...~
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..~




Pejam celik Pejam Celik..
Dah seminggu sekolah.
Dah seminggu jadi budak F2.
Dah seminggu pakai baju peach.
Dah seminggu jadi pengawas.
Dah semiggu orientasi.
Dah seminggu jadi senior pada budak-budak F1.

Haih..
Cepatnya masa berlalu.
Dah seminggu juga MUNZIR ... :) jadi budak sekolah rendah.
Tak percaya pula. Munzir dah besar!
Masa first day sekolah,

Munzir liat nak bangun tidur.
Kalau bangun pun, masih mamai lagi.. ~ :)
Abang Mujahid siap sediakan spray ( dalamnya air paip)!
Khas untuk kejut Munzir bangun pagi.

Then,
Munzir merajuk.
Dia mengadu kat abah. Abah ketawa jek.
Munzir..Munzir..

Alhamdulillah,
Munzir tak buat karenah pagi-pagi masa nak pergi sekolah.. :)

Tapi,

perangai Munzir yang suka main games tak ubah-ubah walaupun dah sekolah.
Balik sekolah, main games. Bila orang tanya ada homework ke tak., dia jawab takde.
Bila kakak dia yang terlebih busy body tu pergi check.,
Eh! Ada!
Pandai je dia cakap takde.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Hmmm...
Pelajar banat F2 masih kekal 16 orang.
Maizatul Syahida dah pindah sekolah ..,,

Sarah masuk..
So, kekal 16.
Tahun ni, kelas F2, ada 2!
2 Imam Bukhari
2 Imam Hanafi.
Saya duduk dalam kelas 2 Imam Bukhari.
Disebabkan 16 orang sahaja pelajar perempuan F2,
satu kelas 8 orang saja perempuan~

Tahun ni,
kelas saya ada 20 orang pelajar sahaja!
8 banat
12 banin.

List student 2 Imam Bukhari;
Banat,

Mutmainnah Mazlan
Nur Ain Sofia
Safura Hashim
Nurzaity Haryani
Nur Aulia
Nur Farhah
Sarah Nur SyafiQah
Fatin Fakhira

Banin,
AfiQ Nasrullah
Zaki
Iqram
Muaz
Iqbal
Radin
Ashrin
Dean
Dhiya
Huzaifah
Amirul
Zamzury

Tahun ni,
Kelas kitorang buat undang-undang yang sedikit KEJAM!
Hah! Kejam.. yeke?
err,. nak kata kejam., tak delah kejam sangat.
Undang-undangnya simple je.,,
Kalau tak siap homework kena bayar 20 sen
Kalau tak bawa buku kena bayar 10 sen
Kalau kedua-duanya sekali kena bayar 30 sen.
Sebenarnya, undang-undang ni dibuat sebab nak mengelakkan orang buat
perangai acuh tak acuh je masa belajar.

Mula-mula ada je orang tak setuju.
Tapi, bila orang cakap,
"sape yang tak setuju tu mesti dia selalu tak siap homework"
Terus setuju.
Tak nak mengakulah tu.. :p..

Sebenarnya.,
Kelas kitorang nak buat AJK kesihatan tapi,,
bila fikir balik.. lawaklah!
Adeke AJK kesihatan dalam kelas?
tak pernah dibuat orang!
Sebenarnya, rancang nak buat AJK kesihatan tu sebab, nak suruh AJK kesihatan
bawa ubat ke sekolah ataupun ambil cakna classmates yang sakit.
Tapi,. er.macam tak masuk akal je!
Jadi dibatalkan! Dengar dek kelas sebelah, (2 imam hanafi) malu je..~

Kelas 2 Imam Hanafi..,
Siap ada AJK keselamatan!
Heh! Macam ada orang nak terjun tingkap je..
Manalah tahu kot.
Budak-budak 2 Imam Hanafi tu terlebih aktif kot sampai ada AJK Keselamatan.
err..
Kalau ada perlajar 2 imam hanafi yang baca post ni jangan marah ek!.

Itu hanya GURAUAN SEMATA_MATA OKE.?

lagipun, THUMBS UP. Korang sediakan payung sebelum hujan. Unik plak bila dengar kelas ada AJK Keselamatan. :p.. Tapi, sounds lawak. err..tapi, OKEY je.tader paper PREJUDIS eh :p
Tahun nie,
Orientasi kurang menyeronokkan seperti tahun-tahun sebelumnya.
Jadual orientasi kurang padat..,
banyak masa terluang.
orientasi belum belajar lagi.
Agak bosan laa sedikit.. :)
Tahun nie,
student ramai sikit dari tahun-tahun lepas.
Adalah dekat 200 lebih..
hmm..
Harap-harap bi'ah solehah masih kekal di sekolah walaupun studet ramai.
p/s:
err. bila ingat battle dengan najihah,
tiba-tiba rasa cuak!
Tahun ni tak boleh main-main!
serius! Tahun depan PMR!

Thursday, January 7, 2010

Perempuan Kristian Itu..

Bismillahirrahmanirrahiim..~
Assalamualaikum..
Nikmat Iman dan Islam.
Masihkah kita kecapi?
Andainya masih..
Alhamdulillah.
Sebenarnya, nikmat Iman dan Islam adalah nikmat yang terbesar
buat diri kita.

Apabila menulis tentang nikmat Iman dan Islam saya teringat kepada pen-pal saya yang saya kenali pada awal 2009 lalu.
Sudah lama saya tidak mendengar apa-apa berita dan khabar daripada dia.

Tentang Dia
Dia merupakan seorang perempuan kristian yang menetap di USA.
Dia yang bernama Courtney. Courtney itu pen-pal yang paling rapat dalam hidup saya.
Kehadirannya dalam lipatan hidup saya memberi makna dan kesan yang mendalam.

Masih saya ingat..,
ketika saya chatting dengannya..,
kami selalu membincangkan soal agama.
Courtney begitu teruja apabila saya mengatakan bahawa saya seorang muslim.

Masih saya ingat cerita Courtney.,
Katanya,
Dia begitu suka membaca terjemahan al-Qur'an
Katanya, Al-Qur'an itu, bahasanya indah sekali!
Dia juga selalu berkongsi terjemahan ayat al-Qur'an yang dia suka!

Alangkah terkejutnya saya!
Jujurnya dia mengaku pada saya,
Dia bukanlah taat pada agama Kristian.
Dia hanya penganut agama itu sahaja.

Ceritanya lagi,
ibu bapanya tidak mempunyai masalah jika dia bertukar agama..
Ibu bapanya tidak pernah melarang dia membaca terjemahan al-Qur'an
keluarga bersikap terbuka dalam beragama.

Saya pernah juga bertanya padanya,
"Adakah awak yakin islam itu benar?"

Katanya,
Dia memang yakin Islam itu benar dan percaya pada agama islam. Tetapi, apabila saya mengajak masuk Islam.,, Dia memberi alasan..,

"saya tidak pasti lagi"..
Alangkah ruginya dia.
Dia telah menemui jalan kebenaran itu,
Tetapi,
Dia tidak mahu mengikutnya.

Pintu hatinya belum terbuka untuk menerima hidayah Allah.
Dia tahu Islam itu benar, tetapi..dia menidakkannya.
Kasihan dia..

Bermula dari peristiwa..,
hubungan kami menjadi renggang.
Tidak tahu apa puncanya.
Yang saya tahu, kami tidak pernah bergaduh soal agama.
Dia sangat rasional.

Semoga pintu hati Courtney terbuka untuk menerima hidayah Allah.
Semoga Courtney tidak mati dalam keadaan kufur.
Apabila teringatkan Courtney,
saya dicengkam rasa bersalah kerana tidak dapat membawanya ke jalan yang benar.
Tetapi, sekurang-kurang saya telah melaksanakan tanggungjawab saya sebagai seorang muslim.
Saya sudah cuba berdakwah dengannya.
Rupa-rupanya, kerja dakwah itu maha berat.
Kerja dakwah itu bukan kerja main-main.

Sesungguhnya nikmat islam dan iman itu sungguh mahal.
Hanya manusia terentu saja yang dapat merasainya.
Jadi, jangan sia-siakan nikmat yang antum kecapi.
Wassalam.







tinggal jejak

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails