Pages

Friday, May 21, 2010

exam mode :)

Bismillahirrahmanirrahiim.

Assalamualaikum.


EXAM MODE.
MUSIM EXAM dah menyerang :)

maka, ramailah kaki komputer bertukar menjadi kaki buku.

"apakah manusia mengira bahawa mereka dibiarkan hanya dengan mengatakan
kami telah beriman, dan mereka tidak diuji? Dan sungguh kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar, dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta "

surah al-ankabut, ayat 2-3.

Ingatlah sahabat-sahabat.

Jangan belajar kerana EXAM.
Tapi.
Belajar kerana ingin mencari ILMU dan keredhaan ALLAH :)

Ilmu tanpa amal.
ibarat pohon tanpa buah.
pohon tanpa buah ibarat.

pohon yang SIA-SIA.

bittaufiq wannajah! Insya Allah :)
najihah.!!semoga anti berjaya :)! ameen :)




Sunday, May 16, 2010

ma'rifatullah

Assalamualaikum
Bismillahirrahmanirrahiim. :)



saidina ali r.a pernah berkata; kenali diri, jalan mengenal tuhan..

saya terfikir.. kenapa boleh jadi macam tu?
kata orang, dengan melihat penciptaan manusia dan alam, secara tak langsung, kita dapat mengenal Allah.. hmm, sama sekali benar..

teringat soalan yang pernah ustaz idris beri,
"buktikan yang kamu bukan orang gila, bukan orang pekak dan tuli, bukan orang buta, bukan orang yang hampir mati dan bukan binatang"


kalau diingat balik,
waktu tu, ramai terpinga-pinga.
apa ya.?
tapi.
bila dapat soalan ni.
satu je saya FIKIR.
alam ini. lihat sekeliling kita.
bila kita lihat alam yang penuh indah ini,
akan terdetik rasa kagum di hati.
SUBHANALLAH!

secara tak langsung.
kita akan mengkaji alam ini.

adakah orang gila, orang tuli, orang buta dan orang yang hampir mati akan rasa kagum dan bertasbih memuji Allah apabila melihat keindahan alam ini.~?

semestinya TIDAK.
dengan melihat penciptaan alam ini.
Kita dapat mengenal Allah.


akan tetapi, pernahkah terdetik bahawa apabila kita mengenal diri, bermakna kita kenal tugas2 yang telah ditugaskan kepada kita?
apa pula tugas kita? belajar? makan? bekerja? berehat? bersuka ria?

sahabat2, sesungguhnya tak terkira betapa banyaknya tugas kita.. tapi, apa yang telah kita lakukan? apakah sudah sempurna menunaikan amanah yang Allah berikan?
astaghfirullah, terasa ada batu yang menghempap kepala. apa yang dah aku buat selama ni? adakah aku sedar apa tugas aku di dunia?

alkisah di sebuah negara arab... satu jualan lelong diadakan..melelong plat kereta no5. ya, sekeping plastik biasa, tertulis di atasnya nombor5.. maka berebutlah sekelian pak syeikh arab akan nombor plat tersebut. sahabat2.. tau tak nilai tertinggi yang ditawarkan dan akhirnya plat itu berubah hak milik? rm5000? 50,000?
150,000? bukan sama sekali.. USD16million!! masyaallah, begitulah manusia, apabila tidak mengenal tugas sebenar mereka dijadikan, maka mulalah melakukan perkara2 yang sama sekali tidak penting.. got what i mean here? alhamdulillah.. well, what about ourselves? ask our faith^_^

Wallahua'lam :)
p/s;
post ini terlalu ringkas.
jadi, minta sahabat2 tambahkan pengisian ini diruang komen.
semoga memberi manfaat :)

Murabbi :)

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Assalamualaikum.

Happy Teacher's Day!
Selamat hari Guru :)

Terutamanya pada;

ummi dan abah :)

Semoga ummi dan abah menjadi guru yang beriman dan
amanah dalam menjalankan tugas sebagai seorang murabbi :)

Ameen.

Tidak dilupakan juga,
muallim, muallimah
Tadika Nurul Iman.
Sekolah Rendah Islam Al-Amin Kemaman.
Sekolah Menengah Islam Al-Amin Kemaman.

dan,..
sesiapa pun yang pernah mengajar diriku yang penuh kekurangan ini,

kata saidina Ali ,
"barangsiapa yang mengajarkanku walau satu ayat, maka dia lah guruku"

Terima Kasih muallim dan muallimah yang mendidik diri saya dengan ILMU :)
Jasa kalian tak kan saya lupakan. Insya Allah.
Muallim dan muallimah bukan hanya mengajar saya ilmu dunia.,
tapi, muallim muallimah juga mengajarkan saya ILMU AKHIRAT.

Terima Kasih kerana mentarbiyyah diri saya yang pada mulanya,
gersang dan kontang :)

Tanpa muallim muallimah semua,

saya bukanlah MUTMAINNAH seperti yang kalian lihat sekarang.
Alhamdulillah.

Tugas sebagai MURABBI sangat mulia;
terlalu mulia di mata saya.

"apabila matinya anak adam, 3 perkara yang tidak akan putus.
1. sedekah jariah
2. doa anak soleh
3. ilmu yang dimanfaatkan

ilmu yang dimanfaatkan....~
contoh la;

seorang guru mengajar anak didiknya baca quran.
sampailah anak didiknya tu pandai baca quran.
pada suatu hari, guru itu meninggal.
Bila ana didiknya baca quran, guru yang ajar tu dapat pahala juga
walaupun dia dah meninggal.
sebab .? sebab anak didiknya pandai baca QURAN sebab dia yang mengajar:)

Sebenarnya.
Terlalu besar fadhilat SEORANG GURU,
kata IMAM AL-GHAZALI,

" Hak Guru itu lebih agung dari hak ibu bapa, sebab orang tua penyebab adanya kita sekarang dan kehidupan yang fana, sementara Guru penyebab hidup yang kekal.
Kalaulah tidak ada guru, nescaya apa yang diarahkan oleh orang tua akan celaka selamanya."

sebab tulah,
ummi dan abah nak sangat anak-anaknya jadi seorang MURABBI :)
tapi. takde lagi anak-anak ummi dan abah yang berminat jadi seorang pendidik :)

Tanpa GURU..
Siapalah Hassan Al-Banna
Tanpa GURU..
Siapalah Imam Syafie
Tanpa GURU..
Siapalah Imam Ghazali

Tanpa GURU..
Siapalah KITA!

Guru.
Kehadiranmu bak titisan hujan yang melimpahkan rahmat
pada tanah-tanah yang GERSANG lagi KONTANG.

Kehadiranmu membawa pancaran SURIA
menerangi HIDUP ini.

Guru.
Maafkanku andaiku melukai sekeping hatimu yang penuh mulus.
tak mengenal erti penat dalam mendidik anak bangsa.

Pendidik adalah satu-satunya profesion yang mencipta profesion lain

Wallaua'lam
Mutmainnah Mazlan
16 Mei 2010


Thursday, May 13, 2010

Selamat Hari Ibu.




assalamualaikum.

bismillahirrahmaanirrahiim.


post ni saya tujukan pada ibu-ibu :)


aha.~ ini lirik lagu

'selamat hari ibu- hujan'


Dengarkanlah lagu, lagu ku ini

Ikhlas dari hati hanya untuk mu

Aku lah anak mu, anak mu yang selalu

Memelukmu menciummu


Memang banyak dosa yang telah ku lakukan

Menyakiti dikau ku mohon maafkan


Selamat hari ibu, ku ucap kepada mu

Walau ku jauh disiniku harap kau terus

Menanti kepulangan ku tuk menemani

Mu hingga ke akhir nanti, aku janji

Kau tak tahu ku sentiasa bersyukur

Punyai pari-pari iaitu kamu

Ku pastikan agar kau sentiasa bahagia



Memang banyak dosa yang telah ku lakukan

Menyakiti dikau ku mohon maafkan


Selamat hari ibu, ku ucap kepada mu

Walau ku jauh disiniku harap kau terus

Menanti kepulangan ku tuk menemani

Mu hingga ke akhir nanti, aku janji


____________________

p/s;

to ummi.

semoga jasa ummi mendidik kami bersembilan mendapat redha Allah..


Friday, May 7, 2010

AlBaqarah 2: 216

Assalamualaikum.Bismillahirrahmaanirrahim..
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”

Translation:

"...But it is possible that you dislike a thing which is good for you, and that you love a thing which is bad for you. But Allah knows, and you know not."
Everything happened for a reason.i know.that's what everybody says.in fact i always believe in that.for every bad things happened, i always believe that there's something much better awaits me just around the corner. ;)

to someone out there,thanx for reminding me about it.n i hope u know that u do best when u do nothing at all..

Thursday, May 6, 2010

janji seorang SUFI....~

Janji Seorang Sufi



Adalah diceritakan, ada seorang soleh yang pandangannya hanya kepada akhirat dan keindahan syurga, sehingga dia berjanji kepada Allah untuk tidak akan melihat lagi keindahan duniawi agar tidak merasa tertarik padanya.

Pada suatu hari, ketika dalam satu perjalanan, dia lalu di sebuah pasar, tempat membeli belah dan secara tidak sengaja terlihat sebuah tali pinggang yang tergantung di sebuah kedai. Mungkin tali pinggang itu sangat cantik sehingga terlupa akan janjinya kepada Allah, maka dia memandangnya dengan agak lama. Dia terlalai.

Tuan punya kedai mengetahui bahawa ada seorang lelaki melihat barang jualannya, tetapi tidak mahu membelinya. Lalu dia menoleh pada barangan jualannya, ternyata dengan takdir Allah, tali pinggang ghaib pada pandangannya.

Maka tiada siapapun yang dicurigai di situ melainkan seorang sufi yang berada di tempat itu. Dia segera melompat dan memegang tangan orang sufi itu kuat - kuat, menengking dan menuduhnya sebagai pencuri.

"Hai saudara! Kau bergaya sebagai orang soleh, tapi kenapa sanggup melakukan perkara ini." kata tuan punya kedai.

"Apa maksudmu, wahai saudara?"kata orang sufi yang tersedar dari kelalaiannya.

"Engkau seorang sufi, tetapi mengapa engkau mencuri?"

"Hai, apa yang aku curi!?"

"Engkau telah mencuri tali pinggangku."

"Demi Allah, aku tidak mencuri apa - apa pun barangmu," sangkal orang soleh itu sambil bersumpah.

Kerana perselisihan mereka berpanjangan, maka sampailah kepada pengetahuan pihak penguasa setempat untuk mencari keadilan. Penjual tali pinggang itu menceritakan pada penguasa bahawa orang soleh itu telah mencuri tali pinggangnya.

"Wahai lelaki, apakah perkara ini patut dilakukan oleh orang yang soleh sepertimu?" soal Amir.

"Demi Allah, aku tidak mencuri apa - apa." jawab ahli sufi itu.

Lelaki soleh itu memang tidak mengaku kerana memang tidak merasa mengambil apa - apa dari kedai tersebut. tiba - tiba salah seorang yang hadir di situ berkata,

"Singkap bajunya!"..

Mereka menyingkap baju orang soleh itu dan ternyata di pinggangnya ada tali pinggang terlilit. Mengetahui hal ini, lelaki soleh itu memekik seolah - olah hampir mati ketika itu juga, kemudian pengsan kerana terkejut yang luar biasa.

"Ambillah rotan!" kata Amir.

Setelah rotan siap ditangannya, Amir bersedia untuk merotan lelaki soleh yang sedang pengsan itu.

Namun begitu sebelum Amir mengangkat tangannya dia terdenganr suara, "Wahai hamba Allah, jangan engkau memukul wali Allah itu. Perkara ini berlaku hanya sebagai cubaan bagi engkau."

Amir terkejut yang luar biasa, dia menjerit sekuat - kuatnya bagaikan rohnya hendak berpisah dari badannya. Dia lalu rebah ke bumi dan pengsan di tempat itu juga. Kedua - dua orang yang bertaqwa itu telah sama - sama pengsan.

Sebentar kemudian si lelaki soleh sedar dari pengsannya, kemudian mengangkat kepalanya ke langit, lalu berdoa sambil menangis,
"Wahai Tuhanku! Aku mohon ampun kepada-Mu. Aku telah mengetahu akan dosa - dosaku dan kesalahanku. Aku bersalah, begitulah akibat orang yang tersilap. Maka janganlah Engkau siksa aku, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Pelindung manusia."

Orang - orang yang hadir di situ turut menangis bersamanya. Tidak lama kemudian, Amir sedar dari pengsannya, dia lalu mencium tangan dan kaki orang soleh itu.

"Wahai kekasihku, bagaimana perkara ini boleh berlaku?" tanya Amir kepada orang soleh.

Orang soleh menceritakan bahawa dia telah berjanji kepada Allah untuk tidak melihat apa - apa jua perhiasan dan barang - barang cantik di dunia. Kemudian dia lalu di sebuah pasar dan terlihat tali pinggang yang indah.

Maka dengan takdir Allah dia terlalai di situ. Dia tidak tahu apa yang terjadi, melainkan lelaki penjual tali pinggang itu tiba - tiba menyerangnya dan menuduhnya mencuri, padahal saya tidak mencurinya.

Amir faham bahawa tali pinggang yang dijumpai di pinggang orang soleh itu adalah atas kehendak Allah, sebagai balasan melanggar janji.

sumber:
www.iluvislam.com

hati tidak tenang....

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..


Dan sungguh akan Kami Berikan Cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan berikanlah berita yang gembira kepada orang-orang yang sabar. (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan, innaa lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun." Mereka itulah yang mendapatkan keberkatan yang sempurna dan Rahmat dari Tuhan mereka, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.

(QS. Al-Baqarah (2):155-157)

Kami adalah milik Allah dan segala urusan kembali kepada Allah.Kita tidak boleh merasa memiliki semua ini, kecuali hanya pinjaman, oleh kerana itu, kalau sakit tubuh ini milik Allah. Allah menguji kita dengan sakit sebagai bahan evaluasi diri, bahan untuk bertaubat, ladang amal silahturrahim dengan doktor berapapun biaya yang kita keluarkan untuk membayar doktor, itu adalah rezeki milik Allah, walaupun habis harta kita membayar, tetapi semuanya hanya pemberian Allah.


Lampu suatu saat akan mati, pecah, atau rosak kerana memang hanya bersifat sementara, bersikaplah dengan sikap yang paling mulia. Sabar, sabar bukan pasrah, sabar bukan lemah, sabar bukan pasif, sabar adalah keterampilan seseorang bertindakbalas dengan kejadian apapun dengan sikap terbaik yang di sukai Allah Subhanahu Wa Ta’ala.

Tuesday, May 4, 2010

menulis bercerita... ;)

menulis bercerita itu satu cara untuk lari dari kenyataan..true
menulis bercerita itu satu cara untuk berkongsi kenyataan...benar
menulis bercerita itu untuk mencipta satu impian...betul
menulis bercerita itu untuk berkongsi satu impian...right
menulis bercerita itu untuk berkongsi fikiran...yes
menulis bercerita itu untuk melahirkan perasaan yang gagal diluahkan...uhuh
menulis bercerita itu untuk berkosi pengalaman..yep
menulis bercerita itu untuk membuka mata khalayak yang membaca...ya
menulis bercerita itu untuk berkongsi rasa...*smile*[teringat Kelopak Rasa by Allahyarham Usman Awang]
menulis bercerita itu juga mencipta dunia khayalan melalaikan yang membuai emosi khalayak...hmm,mungkin

menulis bercerita itu hak siapa sahaja
namun menulis bercerita atas dasar cinta pada sastera,harus dahulu menjadi seorang pahlawan bahasa
=)

Friday, May 21, 2010

exam mode :)

Bismillahirrahmanirrahiim.

Assalamualaikum.


EXAM MODE.
MUSIM EXAM dah menyerang :)

maka, ramailah kaki komputer bertukar menjadi kaki buku.

"apakah manusia mengira bahawa mereka dibiarkan hanya dengan mengatakan
kami telah beriman, dan mereka tidak diuji? Dan sungguh kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar, dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta "

surah al-ankabut, ayat 2-3.

Ingatlah sahabat-sahabat.

Jangan belajar kerana EXAM.
Tapi.
Belajar kerana ingin mencari ILMU dan keredhaan ALLAH :)

Ilmu tanpa amal.
ibarat pohon tanpa buah.
pohon tanpa buah ibarat.

pohon yang SIA-SIA.

bittaufiq wannajah! Insya Allah :)
najihah.!!semoga anti berjaya :)! ameen :)




Sunday, May 16, 2010

ma'rifatullah

Assalamualaikum
Bismillahirrahmanirrahiim. :)



saidina ali r.a pernah berkata; kenali diri, jalan mengenal tuhan..

saya terfikir.. kenapa boleh jadi macam tu?
kata orang, dengan melihat penciptaan manusia dan alam, secara tak langsung, kita dapat mengenal Allah.. hmm, sama sekali benar..

teringat soalan yang pernah ustaz idris beri,
"buktikan yang kamu bukan orang gila, bukan orang pekak dan tuli, bukan orang buta, bukan orang yang hampir mati dan bukan binatang"


kalau diingat balik,
waktu tu, ramai terpinga-pinga.
apa ya.?
tapi.
bila dapat soalan ni.
satu je saya FIKIR.
alam ini. lihat sekeliling kita.
bila kita lihat alam yang penuh indah ini,
akan terdetik rasa kagum di hati.
SUBHANALLAH!

secara tak langsung.
kita akan mengkaji alam ini.

adakah orang gila, orang tuli, orang buta dan orang yang hampir mati akan rasa kagum dan bertasbih memuji Allah apabila melihat keindahan alam ini.~?

semestinya TIDAK.
dengan melihat penciptaan alam ini.
Kita dapat mengenal Allah.


akan tetapi, pernahkah terdetik bahawa apabila kita mengenal diri, bermakna kita kenal tugas2 yang telah ditugaskan kepada kita?
apa pula tugas kita? belajar? makan? bekerja? berehat? bersuka ria?

sahabat2, sesungguhnya tak terkira betapa banyaknya tugas kita.. tapi, apa yang telah kita lakukan? apakah sudah sempurna menunaikan amanah yang Allah berikan?
astaghfirullah, terasa ada batu yang menghempap kepala. apa yang dah aku buat selama ni? adakah aku sedar apa tugas aku di dunia?

alkisah di sebuah negara arab... satu jualan lelong diadakan..melelong plat kereta no5. ya, sekeping plastik biasa, tertulis di atasnya nombor5.. maka berebutlah sekelian pak syeikh arab akan nombor plat tersebut. sahabat2.. tau tak nilai tertinggi yang ditawarkan dan akhirnya plat itu berubah hak milik? rm5000? 50,000?
150,000? bukan sama sekali.. USD16million!! masyaallah, begitulah manusia, apabila tidak mengenal tugas sebenar mereka dijadikan, maka mulalah melakukan perkara2 yang sama sekali tidak penting.. got what i mean here? alhamdulillah.. well, what about ourselves? ask our faith^_^

Wallahua'lam :)
p/s;
post ini terlalu ringkas.
jadi, minta sahabat2 tambahkan pengisian ini diruang komen.
semoga memberi manfaat :)

Murabbi :)

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Assalamualaikum.

Happy Teacher's Day!
Selamat hari Guru :)

Terutamanya pada;

ummi dan abah :)

Semoga ummi dan abah menjadi guru yang beriman dan
amanah dalam menjalankan tugas sebagai seorang murabbi :)

Ameen.

Tidak dilupakan juga,
muallim, muallimah
Tadika Nurul Iman.
Sekolah Rendah Islam Al-Amin Kemaman.
Sekolah Menengah Islam Al-Amin Kemaman.

dan,..
sesiapa pun yang pernah mengajar diriku yang penuh kekurangan ini,

kata saidina Ali ,
"barangsiapa yang mengajarkanku walau satu ayat, maka dia lah guruku"

Terima Kasih muallim dan muallimah yang mendidik diri saya dengan ILMU :)
Jasa kalian tak kan saya lupakan. Insya Allah.
Muallim dan muallimah bukan hanya mengajar saya ilmu dunia.,
tapi, muallim muallimah juga mengajarkan saya ILMU AKHIRAT.

Terima Kasih kerana mentarbiyyah diri saya yang pada mulanya,
gersang dan kontang :)

Tanpa muallim muallimah semua,

saya bukanlah MUTMAINNAH seperti yang kalian lihat sekarang.
Alhamdulillah.

Tugas sebagai MURABBI sangat mulia;
terlalu mulia di mata saya.

"apabila matinya anak adam, 3 perkara yang tidak akan putus.
1. sedekah jariah
2. doa anak soleh
3. ilmu yang dimanfaatkan

ilmu yang dimanfaatkan....~
contoh la;

seorang guru mengajar anak didiknya baca quran.
sampailah anak didiknya tu pandai baca quran.
pada suatu hari, guru itu meninggal.
Bila ana didiknya baca quran, guru yang ajar tu dapat pahala juga
walaupun dia dah meninggal.
sebab .? sebab anak didiknya pandai baca QURAN sebab dia yang mengajar:)

Sebenarnya.
Terlalu besar fadhilat SEORANG GURU,
kata IMAM AL-GHAZALI,

" Hak Guru itu lebih agung dari hak ibu bapa, sebab orang tua penyebab adanya kita sekarang dan kehidupan yang fana, sementara Guru penyebab hidup yang kekal.
Kalaulah tidak ada guru, nescaya apa yang diarahkan oleh orang tua akan celaka selamanya."

sebab tulah,
ummi dan abah nak sangat anak-anaknya jadi seorang MURABBI :)
tapi. takde lagi anak-anak ummi dan abah yang berminat jadi seorang pendidik :)

Tanpa GURU..
Siapalah Hassan Al-Banna
Tanpa GURU..
Siapalah Imam Syafie
Tanpa GURU..
Siapalah Imam Ghazali

Tanpa GURU..
Siapalah KITA!

Guru.
Kehadiranmu bak titisan hujan yang melimpahkan rahmat
pada tanah-tanah yang GERSANG lagi KONTANG.

Kehadiranmu membawa pancaran SURIA
menerangi HIDUP ini.

Guru.
Maafkanku andaiku melukai sekeping hatimu yang penuh mulus.
tak mengenal erti penat dalam mendidik anak bangsa.

Pendidik adalah satu-satunya profesion yang mencipta profesion lain

Wallaua'lam
Mutmainnah Mazlan
16 Mei 2010


Thursday, May 13, 2010

Selamat Hari Ibu.




assalamualaikum.

bismillahirrahmaanirrahiim.


post ni saya tujukan pada ibu-ibu :)


aha.~ ini lirik lagu

'selamat hari ibu- hujan'


Dengarkanlah lagu, lagu ku ini

Ikhlas dari hati hanya untuk mu

Aku lah anak mu, anak mu yang selalu

Memelukmu menciummu


Memang banyak dosa yang telah ku lakukan

Menyakiti dikau ku mohon maafkan


Selamat hari ibu, ku ucap kepada mu

Walau ku jauh disiniku harap kau terus

Menanti kepulangan ku tuk menemani

Mu hingga ke akhir nanti, aku janji

Kau tak tahu ku sentiasa bersyukur

Punyai pari-pari iaitu kamu

Ku pastikan agar kau sentiasa bahagia



Memang banyak dosa yang telah ku lakukan

Menyakiti dikau ku mohon maafkan


Selamat hari ibu, ku ucap kepada mu

Walau ku jauh disiniku harap kau terus

Menanti kepulangan ku tuk menemani

Mu hingga ke akhir nanti, aku janji


____________________

p/s;

to ummi.

semoga jasa ummi mendidik kami bersembilan mendapat redha Allah..


Friday, May 7, 2010

AlBaqarah 2: 216

Assalamualaikum.Bismillahirrahmaanirrahim..
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”

Translation:

"...But it is possible that you dislike a thing which is good for you, and that you love a thing which is bad for you. But Allah knows, and you know not."
Everything happened for a reason.i know.that's what everybody says.in fact i always believe in that.for every bad things happened, i always believe that there's something much better awaits me just around the corner. ;)

to someone out there,thanx for reminding me about it.n i hope u know that u do best when u do nothing at all..

Thursday, May 6, 2010

janji seorang SUFI....~

Janji Seorang Sufi



Adalah diceritakan, ada seorang soleh yang pandangannya hanya kepada akhirat dan keindahan syurga, sehingga dia berjanji kepada Allah untuk tidak akan melihat lagi keindahan duniawi agar tidak merasa tertarik padanya.

Pada suatu hari, ketika dalam satu perjalanan, dia lalu di sebuah pasar, tempat membeli belah dan secara tidak sengaja terlihat sebuah tali pinggang yang tergantung di sebuah kedai. Mungkin tali pinggang itu sangat cantik sehingga terlupa akan janjinya kepada Allah, maka dia memandangnya dengan agak lama. Dia terlalai.

Tuan punya kedai mengetahui bahawa ada seorang lelaki melihat barang jualannya, tetapi tidak mahu membelinya. Lalu dia menoleh pada barangan jualannya, ternyata dengan takdir Allah, tali pinggang ghaib pada pandangannya.

Maka tiada siapapun yang dicurigai di situ melainkan seorang sufi yang berada di tempat itu. Dia segera melompat dan memegang tangan orang sufi itu kuat - kuat, menengking dan menuduhnya sebagai pencuri.

"Hai saudara! Kau bergaya sebagai orang soleh, tapi kenapa sanggup melakukan perkara ini." kata tuan punya kedai.

"Apa maksudmu, wahai saudara?"kata orang sufi yang tersedar dari kelalaiannya.

"Engkau seorang sufi, tetapi mengapa engkau mencuri?"

"Hai, apa yang aku curi!?"

"Engkau telah mencuri tali pinggangku."

"Demi Allah, aku tidak mencuri apa - apa pun barangmu," sangkal orang soleh itu sambil bersumpah.

Kerana perselisihan mereka berpanjangan, maka sampailah kepada pengetahuan pihak penguasa setempat untuk mencari keadilan. Penjual tali pinggang itu menceritakan pada penguasa bahawa orang soleh itu telah mencuri tali pinggangnya.

"Wahai lelaki, apakah perkara ini patut dilakukan oleh orang yang soleh sepertimu?" soal Amir.

"Demi Allah, aku tidak mencuri apa - apa." jawab ahli sufi itu.

Lelaki soleh itu memang tidak mengaku kerana memang tidak merasa mengambil apa - apa dari kedai tersebut. tiba - tiba salah seorang yang hadir di situ berkata,

"Singkap bajunya!"..

Mereka menyingkap baju orang soleh itu dan ternyata di pinggangnya ada tali pinggang terlilit. Mengetahui hal ini, lelaki soleh itu memekik seolah - olah hampir mati ketika itu juga, kemudian pengsan kerana terkejut yang luar biasa.

"Ambillah rotan!" kata Amir.

Setelah rotan siap ditangannya, Amir bersedia untuk merotan lelaki soleh yang sedang pengsan itu.

Namun begitu sebelum Amir mengangkat tangannya dia terdenganr suara, "Wahai hamba Allah, jangan engkau memukul wali Allah itu. Perkara ini berlaku hanya sebagai cubaan bagi engkau."

Amir terkejut yang luar biasa, dia menjerit sekuat - kuatnya bagaikan rohnya hendak berpisah dari badannya. Dia lalu rebah ke bumi dan pengsan di tempat itu juga. Kedua - dua orang yang bertaqwa itu telah sama - sama pengsan.

Sebentar kemudian si lelaki soleh sedar dari pengsannya, kemudian mengangkat kepalanya ke langit, lalu berdoa sambil menangis,
"Wahai Tuhanku! Aku mohon ampun kepada-Mu. Aku telah mengetahu akan dosa - dosaku dan kesalahanku. Aku bersalah, begitulah akibat orang yang tersilap. Maka janganlah Engkau siksa aku, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Pelindung manusia."

Orang - orang yang hadir di situ turut menangis bersamanya. Tidak lama kemudian, Amir sedar dari pengsannya, dia lalu mencium tangan dan kaki orang soleh itu.

"Wahai kekasihku, bagaimana perkara ini boleh berlaku?" tanya Amir kepada orang soleh.

Orang soleh menceritakan bahawa dia telah berjanji kepada Allah untuk tidak melihat apa - apa jua perhiasan dan barang - barang cantik di dunia. Kemudian dia lalu di sebuah pasar dan terlihat tali pinggang yang indah.

Maka dengan takdir Allah dia terlalai di situ. Dia tidak tahu apa yang terjadi, melainkan lelaki penjual tali pinggang itu tiba - tiba menyerangnya dan menuduhnya mencuri, padahal saya tidak mencurinya.

Amir faham bahawa tali pinggang yang dijumpai di pinggang orang soleh itu adalah atas kehendak Allah, sebagai balasan melanggar janji.

sumber:
www.iluvislam.com

hati tidak tenang....

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..


Dan sungguh akan Kami Berikan Cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan berikanlah berita yang gembira kepada orang-orang yang sabar. (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan, innaa lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun." Mereka itulah yang mendapatkan keberkatan yang sempurna dan Rahmat dari Tuhan mereka, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.

(QS. Al-Baqarah (2):155-157)

Kami adalah milik Allah dan segala urusan kembali kepada Allah.Kita tidak boleh merasa memiliki semua ini, kecuali hanya pinjaman, oleh kerana itu, kalau sakit tubuh ini milik Allah. Allah menguji kita dengan sakit sebagai bahan evaluasi diri, bahan untuk bertaubat, ladang amal silahturrahim dengan doktor berapapun biaya yang kita keluarkan untuk membayar doktor, itu adalah rezeki milik Allah, walaupun habis harta kita membayar, tetapi semuanya hanya pemberian Allah.


Lampu suatu saat akan mati, pecah, atau rosak kerana memang hanya bersifat sementara, bersikaplah dengan sikap yang paling mulia. Sabar, sabar bukan pasrah, sabar bukan lemah, sabar bukan pasif, sabar adalah keterampilan seseorang bertindakbalas dengan kejadian apapun dengan sikap terbaik yang di sukai Allah Subhanahu Wa Ta’ala.

Tuesday, May 4, 2010

menulis bercerita... ;)

menulis bercerita itu satu cara untuk lari dari kenyataan..true
menulis bercerita itu satu cara untuk berkongsi kenyataan...benar
menulis bercerita itu untuk mencipta satu impian...betul
menulis bercerita itu untuk berkongsi satu impian...right
menulis bercerita itu untuk berkongsi fikiran...yes
menulis bercerita itu untuk melahirkan perasaan yang gagal diluahkan...uhuh
menulis bercerita itu untuk berkosi pengalaman..yep
menulis bercerita itu untuk membuka mata khalayak yang membaca...ya
menulis bercerita itu untuk berkongsi rasa...*smile*[teringat Kelopak Rasa by Allahyarham Usman Awang]
menulis bercerita itu juga mencipta dunia khayalan melalaikan yang membuai emosi khalayak...hmm,mungkin

menulis bercerita itu hak siapa sahaja
namun menulis bercerita atas dasar cinta pada sastera,harus dahulu menjadi seorang pahlawan bahasa
=)

tinggal jejak

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails