Pages

Wednesday, July 14, 2010

pohon epal., ~ buat renungan remaja :)

Kisah pohon epal., buat renungan para remaja :)
apple tree

Suatu masa dahulu, terdapat sebatang pokok epal yang amat besar. Seorang kanak-kanak lelaki begitu gemar bermain-main di sekitar pokok epal ini setiap hari. Dia memanjat pokok tersebut, memetik serta memakan epal sepuas-puas hatinya, dan adakalanya dia berehat lalu terlelap di perdu pokok epal tersebut. Budak lelaki tersebut begitu menyayangi tempat permainannya. Pokok epal itu juga menyukai budak tersebut.


Masa berlalu... budak lelaki itu sudah besar dan menjadi seorang remaja. Dia tidak lagi menghabiskan masanya setiap hari bermain di sekitar pokok epal tersebut. Namun begitu, suatu hari dia datang kepada pokok epal tersebut dengan wajah yang sedih. "Marilah bermain-mainlah di sekitarku," ajak pokok epal itu. "Aku bukan lagi kanak-kanak, aku tidak lagi gemar bermain dengan engkau," jawab budak remaja itu. "Aku mahukan permainan. Aku perlukan wang untuk membelinya," tambah budak remaja itu dengan nada yang sedih. Lalu pokok epal itu berkata, "Kalau begitu, petiklah epal-epal yang ada padaku. Jualkannya untuk mendapatkan wang. Dengan itu, kau dapat membeli permainan yang kau inginkan." Budak remaja itu dengan gembiranya memetik semua epal di pokok itu dan pergi dari situ. Dia tidak kembali lagi selepas itu. Pokok epal itu merasa sedih.



Masa berlalu... Suatu hari, budak remaja itu kembali. Dia semakin dewasa. Pokok epal itu merasa gembira. "Marilah bermain-mainlah di sekitarku," ajak pokok epal itu. "Aku tiada masa untuk bermain. Aku terpaksa bekerja untuk mendapatkan wang. Aku ingin membina rumah sebagai tempat perlindungan untuk keluargaku. Bolehkah kau menolongku?" Tanya budak itu. "Maafkan aku. Aku tidak mempunyai rumah. Tetapi kau boleh memotong dahan-dahanku yang besar ini dan kau buatlah rumah daripadanya." Pokok epal itu memberikan cadangan. Lalu, budak yang semakin dewasa itu memotong kesemua dahan pokok epal itu dan pergi dengan gembiranya. Pokok epal itu pun tumpang gembira tetapi kemudiannya merasa sedih kerana budak itu tidak kembali lagi selepas itu.



Suatu hari yang panas, seorang lelaki datang menemui pokok epal itu. Dia sebenarnya adalah budak lelaki yang pernah bermain-main dengan pokok epal itu. Dia telah matang dan dewasa."Marilah bermain-mainlah di sekitarku," ajak pokok epal itu. "Maafkan aku, tetapi aku bukan lagi budak lelaki yang suka bermain-main di sekitarmu. Aku sudah dewasa. Aku mempunyai cita-cita untuk belayar. Malangnya, aku tidak mempunyai bot. Bolehkah kau menolongku?" tanya lelaki itu. "Aku tidak mempunyai bot untuk diberikan kepada kau. Tetapi kau boleh memotong batang pokok ini untuk dijadikan bot. Kau akan dapat belayar dengan gembira," cadang pokok epal itu.Lelaki itu merasa amat gembira dan menebang batang pokok epal itu. Dia kemudiannya pergi dari situ dengan gembiranya dan tidak kembali lagi selepas itu.



Namun begitu, pada suatu hari, seorang lelaki yang semakin dimamah usia, datang menuju pokok epal itu. Dia adalah budak lelaki yang pernah bermain di sekitar pokok epal itu. "Maafkan aku. Aku tidak ada apa-apa lagi nak diberikan kepada kau. Aku sudah memberikan buahku untuk kau jual, dahanku untuk kau buat rumah, batangku untuk kau buat bot. Aku hanya ada tunggul dengan akar yang hampir mati... " kata pokok epal itu dengan nada pilu. "Aku tidak mahu epalmu kerana aku sudah tiada bergigi untuk memakannya, aku tidak mahu dahanmu kerana aku sudah tua untuk memotongnya, aku tidak mahu batang pokokmu kerana aku berupaya untuk belayar lagi, aku merasa penat dan ingin berehat," jawab lelaki tua itu. "Jika begitu, berehatlah di perduku," cadang pokok epal itu. Lalu lelaki tua itu duduk berehat di perdu pokok epal itu dan berehat. Mereka berdua menangis kegembiraan.


CERITA INI DIPAPARKAN UNTUK MENGAJAK PARA REMAJA BERFIKIR TENTANG PENGAJARAN YANG DAPAT DIAMBIL DI SEBALIK CERITA TERSEBUT. SEBENARNYA, POKOK EPAL YANG DIGAMBARKAN DI DALAM CERITA ITU DIANALOGIKAN SEBAGAI KEDUA-DUA IBU BAPA KITA. BILA KITA MASIH MUDA, KITA SUKA BERMAIN DENGAN MEREKA. KETIKA KITA MENINGKAT REMAJA, KITA PERLUKAN BANTUAN MEREKA UNTUK MENERUSKAN HIDUP. KITA TINGGALKAN MEREKA, DAN HANYA KEMBALI MEMINTA PERTOLONGAN APABILA KITA DI DALAM KESUSAHAN. NAMUN BEGITU, MEREKA TETAP MENOLONG KITA DAN MELAKUKAN APA SAHAJA ASALKAN KITA BAHAGIA DAN GEMBIRA DALAM HIDUP. ANDA MUNGKIN TERFIKIR BAHAWA BUDAK LELAKI ITU BERSIKAP KEJAM TERHADAP POKOK EPAL ITU, TETAPI FIKIRKANLAH, ITU HAKIKATNYA BAGAIMANA KEBANYAKAN ANAK-ANAK MASA KINI MELAYAN IBU BAPA MEREKA. HARGAILAH JASA IBU BAPA KEPADA KITA. JANGAN HANYA KITA MENGHARGAI MEREKA SEMASA MENYAMBUT HARI IBU DAN HARI BAPA SETIAP TAHUN. SEMOGA MEMBERIKAN KEINSAFAN DAN KESEDARAN KEPADA PARA REMAJA.

citra mawar :)

Sinaran mentari membicarakan kata,
Awan mula menunjukkan rupa,
Angin menghembus sayu terasa,
Pohon melambai dengan penuh makna...

Kebunan bunga membuahkan harumannya,
Kelopaknya menarik culasan mata,
Dipandang dengan kesyukuran di jiwa,
Mawar yang indah dibangga...

Wanita umpama mawar,
Citra mawar membahaskan beribu makna,
Lestarikan ia dalam diri kita,
Kerna ia bunga terjaga...

Mawar,
Di sisinya di sisipkan duri,
Terluka di tangan menyakitkan diri,
Bunganya perlu dijaga rapi,
Pasti mekar mewangi...

Mawar,
Citra warna mu beraneka,
Menjadi kegilaan manusia dunia,
Harum wangi mu mekar terasa,
Menusuk kalbu membuah cinta.

Mawar,
Ku titipkan kisah wanita,
Moga diri mu menjadi hiasan cinta,
Cinta kepada Yaang Maha Esa,
Keutamaan buat jiwa manusia...



Wanita,
Ku lihat diri mu dalam diri ku,
Duri mawar menjadi hiasan bersama,
Moga terhindar dari tanagn dunia,
jauh dari titi noda dan dosa...

Wanita,
Ketahui diri mu kebanggaan sezaman,
Penggugah dunia ketenangan,
Penyejuk insan yang bergelar suami tersayang,
Itu landasan cinta berkah AR-RAHMAN...

Wanita,
Dulu citra mu tersembunyi,
Dijaga rapi bak mawar berduri,
Kini, ke mana ia pergi???
Segalanya bertaburan di tepi...

Wanita,
Sebersih hati MARIAM,
Seteguh sekental keberanian HAJAR,
Secantik semanis kisah ZULAIKHA,
Sepenuh kasih jiwa FATIMAH,
Sedermawan merimbun hati KHADIJAH,
Citra mawar penuh dengan makna...

debat :p

Bismillahirrahmaanirrahim. :)

Assalamualaikum.
Dah lama rasanya tak menulis di blog yang comel ni. :P.

Sibuk sangat sampai tak sempat nak menulis blog.,

sibuk dengan latihan debat.,

Alhamdulillah., 8-11 July haritu, ada kejohanan debat antarabangsa di Hotel Putra.,

Debat BM.
Debat BI.
Debat BA.

Tapi., sekolah hantar 1 team je.,
team untuk debat BM.
team untuk debat BI sekolah tak hantar., tahun lepas hantar..,
tapi.., diatas sebab-sebab yg tak boleh dielakkan., tahun ni tak boleh hantar team debat BI.

kesian debater BI..~ huhu :P..

2 minggu sebelum pertandingan debat., baru sibuk nak berlatih debat., sebelum ni., tak berlatih langsung.., maka terpaksalah skip waktu kelas.,

seminggu tak masuk kelas.
seminggu tak belajar.
sepanjang hari., dari pukul 8 pagi., sampai pukul 3.10.., training untuk debat je. :)

Tapi., best jugak skip kelas. :p
(banyaklah best..,! orang dah sibuk nak menghadam chapter lain., kita masih terkedek-kedek nak cover chapter yang tak belajar lagi)..,

saya tak masuk pun pertandingan debat.,
saya cuma pelapis debat untuk masa akan datang.,
tahun ni, peserta debat, semua form4.,

kak marsha
kak auni
mujahid
izzat

saya pergi j kejohanan debat antarabangsa tu sebagai obsever jelah.
tengok orang berdebat. Muallimah cakap., pergi untuk belajar dan mengutip pengalaman untuk masa akan datang :).

pertandingan debat tu, bermula dari hari khamis sampai hari ahad.,
2 harilah kitorang yg pergi pertandingan debat ni tak datang sekolah.,
dan hari isnin dapat cuti..,

ahh.banyaknya skip kelas.,
kitorang sampai lebih kurang pukul 10 malamlah.
esok sekolah., tapi muallimah bagi cuti.,

berkira-kira lagi.,
nak gi sekolah ke nak cuti.,
kalau tak pergi., sayang pula. banyakla tertinggal nanti.
org faham, kita tak faham.

tapi.., penat punya pasal.., malas la..,
tiba-tiba bila pukul 10 lebih., rasa nak pergi sekolah jek.
bosan la duduk rumah.~ :P
cakap kat abang muaz., hantar inah ke sekolah.,
ambooii., dah pukul 10 lebih dh!
sape yg gi sekolah pukul 10 lebih niee..,
(nak pukul 11 dah)!!
akhirnya..,
pukul 11 lebih..,
baru sampai sekolah..
haha! adeke dlm sejarah org gi sekolah lewat camtu?
at least pergi jugakkan?

muallimah baik hati kasi cuti., kita rajin-rajin nak gi sekolah. :P
saya ajak abang mujahid pergi sekolah juga..,
tapi., dia tak nak. katanya nak pergi kliniklah.., macam-macamlah.
lagipun., kan dpt cuti. yg rajin-rajin pergi sekolah kenapa?
buat malu je sebab dh lambat daahh..,

saya tak kisah., dia tak nak pergi sudah.
saya pergi sorang.,
masuk kelas je., semua orang tengok.
pelik kot. takde dalam sejarah kelas., tak ada murid datang lewat sampai pukul 11 lebih.
(nak dekat 11 setengah la).
malu sangat.
tapi, tebalkan muka., habis orang tanya.,
kenapa lewat.,
dan saya pun ceritalah dari A-Z.
dan mereka pun cakap.
"rajinnye datang sekolah, kalau saya dh lama tak datang"
heh.~ sebenarnya tak rajin pun., orang rajin tak datang lewat la.. :p

tapi.,
tak rugi pun datang sekolah.
dapat jugak belajar.
rasa nak jatuh rahang je bila masuk kelas geografi.
diorang dah habis silibus dah!
heh. ketinggalan 2 chapter. adeh...

bila balik sekolah cerita kat abah pasal datang lewat.,
abah pun cakap.,

amboi.., buat macam sekolah sendiri je datang lewat.,
nasib baik tak kena marah dengan muallimah.,
banat yang pergi pertandingan debat termasuk obsever semuanya rajin datang sekolah.,even dapat cuti., tapi banin yang pergi debat sorang pun tak datang sekolah., if i'm not mistaken :P

oke. tutup cerita pasal datang tak datang sekolah.,

secara keseluruhannya.,
Sekolah Menengah Islam Al-amin Kemaman dapat no. 6 dalam debat BM.
Alhamdulillah.! Dapat masuk suku akhir..,
tak dapat masuk semi final sebab kalah dengan MCKK.~
pandangan peribadi sayalah.,
tengok budak MCKK debat., takdelah terror sangat., tapi.., bolehla.
kalah dengan margin 3.33.

secara keseluruhannya;

nombor 1. , Sekolah Menengah Islam Hidayah JB.
nombor 2., KISAS (kolej Islam Sultan Alam Shah)
nombor 3 dan nombor 4;

sama ada sekolah menengah islam hira' atau MCKK.

nombor 5, Sekolah Menengah Islam Al-Amin Gombak.
nombor 6, Sekolah Menengah Islam Al-Amin Kemaman..

Wednesday, July 7, 2010

stand tall !






i can't see how we
leave behind someone in need
won't we heed their final plea
can't we see their hearts still bleed
my back won't turn
justice is the final word
this won't be a dream differed
emerge from the darkness
ummah rise

see you and i are one in the same
we feel a need to change
don't wanna blame ourselves
for a reckless lifestyle that we're living today
no peace no treaty no conversations
no pride no pity no Muslim nation
don't we got a name to protect
realize this we got Islam on our back
representing truth
how can we survive it ain't instilled in the youth
steady losing grip of the faith
remove the mask of ignorance and put on a new face
embrace a new change for the better
maybe we can see the day when we all survive together
stand tall, rise up, stand firm, stand up
be proud, unite, look in my eyes and I'll shout it out

i don't wanna see no pain no more in the eyes of innocent people
i don't wanna witness this injustice, hear no, speak no evil
cuz i feel my heart is in my throat
i don't wanna see another fall
i don't wanna take another glance
my people just stand tall
stand tall
stand tall
woah my people just stand tall

i can see the faith and hope in you
the fire in the eyes for the one who cries truth
i can see the pain
i can take the blame
i can see the troubles that we all overcame
now can you see the faith and hope in me
can you feel the fire that is soon to freeze
can you hear the screams
can you feel me breathe
can you see me prayin cuz I'm on my knees
now prayin for the day that we all can live
prayin for the day that i teach my kids
all the right and wrong
i gotta stay strong
say it one more time
my people stand tall
my people just stand tall
woah my people just stand tall

i don't wanna see no pain no more in the eyes of innocent people
i don't wanna witness this injustice, hear no, speak no evil
cuz i feel my heart is in my throat
i don't wanna see another fall
i don't wanna take another glance
my people just stand tall
stand tall
stand tall
woah my people just stand tall
stand tall
stand tall
woah my people just stand tall

i can't see how we
leave behind someone in need
won't we heed their final plea
can't we see their hearts still bleed
my back won't turn
justice is the final word
this won't be a dream differed
emerge from the darkness
ummah rise

i don't wanna see no pain no more in the eyes of innocent people
i don't wanna witness this injustice, hear no, speak no evil
cuz i feel my heart is in my throat
i don't wanna see another fall
i don't wanna take another glance
my people just stand tall
stand tall
stand tall
woah my people just stand tall
my people just stand tall

Ya Allah.. selamatkanlah dia ..


munzir.., yang makan lollipo dan pakai baju oren :)
Bismillahirrahmaanirrahim..,

"Allah Tidak akan Membebankan Hambanya melainkan apa Yang setimpal dengan Kemampuannya..”

Ya Allah! Berikan aku ketabahan dalam menghadapi ujian darimu..,

Sabtu lepas.., masa tengah seronok bersembang dengan ummi dalam kereta.,
tiba-tiba.., ummi dapat call dari abang mujahid..,...,

kata abang mujahid..,

"Badan Munzir terbakar dek api dan minyak PETROL!!!!"

Dan.., ummi cepat-cepat balik.
dalam hati masa tu..,
fikir, Ya Allah.! selamatkanlah Munzir..!!

dan Izzah pula.., bising cakap..,
"Izzah tak nak Munzir matii..."

Heh? Izzah! Apekah! Kenapalah fikir negatif sangat.!

Bila sampai je rumah..,

kitorang tanya.., mana munzir??
abang mujahid cakap Munzir dah dibawa ke hospital!

Serius.! Takut sangat masa tu..,!
Tangan kiri, bahagian belakang dan perut Munzir terbakar.,.

bukan main-main, terbakar disebabkan minyak PETROL.
bila dengar je khabar tu, serius! tak tahan dah nak tanggung perasaan.
rasa nak menangis.!

Sungguhla..,

umi cepat-cepat ke hospital tengok Munzir.
dan.., Muslim tiba-tiba jadi DOWN.
Jadi pendiam. Mungkin dia rasa bersalah.!
Kemalangan keatas Munzir ni sedikit sebanyak dari kesalahan Muslim jugak!

Malam tu, dapat call dari abah.,

Munzir perlu dipindahkan ke Hospital Kuala Terengganu.,
Kelekapan di Hospital Kemaman tak cukup untuk merawat Munzir.
Dann..,
malam tu jugak Munzir perlu dihantar ke Hospital KT melalui ambulans.
Ya Allah. Ujian apakah ini?

apa yang korang rasa kalau adik yang korang sayangi terjadi macam ni?

abah dan Munzir naik ambulans ke Hospital KT.

bila hantar Hospital KT.,
doktor cakap.., kena hantar ke Hospital USM Kubang Kerian untuk mendapat lawatan lanjut.
Hospital KT tak de pakar untuk rawat Munzir..

Tapi, kena tunggu Munzir stabil dulu baru boleh hantar.

Masa tu, Munzir belum stabil.
tak boleh makan lagi.

bila saya pergi tengok Munzir di wad.,
Ya Allah! Rasa tak sanggup nak tengok.
Kasihannya Munzir. Baru 7 tahun untuk tanggung kesakitan.
dan., masa tu jugak air mata dah tak dapat tahan.
Munzir..~.,,!!!

Masa saya pergi melawat Munzir, dia tengah tidur.
Melawat pun sekejap sebab masa tu bukan waktu melawat dan penjagaan di wad kebakaran sangat ketat.
Kalau nak masuk, pakai selipar khas.., pakai baju khas.,
(takut beri jangkitan kuman)

Tapi.., Alhamdulillah..,
Semalam ummi call.. (sekarang, ummi yang menjadi penjaga Munzir dekat wad, tukar shift dengan abah., sebab abah dah ambil 3 hari dah cuti)

Munzir dah stabil, alhamdulillah.,
so, hari ini sepatutnya., dah boleh hantar Munzir ke HUSM, KK.
Tapi.., HUSM dh penuh. so, tukar ke Hospital KB.
Sekarang., Munzir masih di Hospital KT.

Ummi cakap, daging di perut Munzir dah masak.!
sel dah mati.., so.. perlu buat pembedahan.
ambil kulit di peha untuk tampung di perut.
(kalau tak silaplaaa..)

Mula-mula.,
rasa down sangat.
sedih sangat!
Tapi., Alhamdulillah..,
ada je sokongan moral dari kawan-kawan.

"Ini baru ujian kecil.., ini baru Allah cubit.., tak gigit lagi"

dan.. masa tu jugak saya kesat air mata..,
Inah.., STAND STRONG!

Ujian adalah tarbiyyah dari Allah.
Apakah kita kan sabar.., ataupun sebaliknya..,

teringat kata-kata kak long.,
Ujian ni mungkin nak suruh kita muhasabah balik diri kita.,

"mungkin ini Kaffarah dosa-dosa kita"

dan teringat ayat ni..,

"apakah manusia mengira bahawa mereka dibiarkan hanya dengan mengatakan
kami telah beriman, dan mereka tidak diuji? Dan sungguh kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar, dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta "

surah al-ankabut, ayat 2-3.


Dan janganlah kamu merasa lemah dan janganlah kamu (pula) bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (darjatnya) jika kamu orang yang beriman.

ali-imran, 139


Ya..~
Setiap ujian yang Allah datangkan ada hikmah disebaliknya,
Allahlah yang mahu mengetahui..

kawan saya pernah cakap,
"inah sabar.., saya tahu apa yang awak rasa., saya pun pernah alami"

dan apa yang dia tanggung lagi berat dari saya!
abang dia meninggal dunia.,
saya? baru diuji dengan adik yang sakit..
Kalau dia boleh terima ujian yang berat macam tu., kenapa tidak saya?
ujian saya lebih ringan dari dia!.

Sekarang.,
saya perlukan sokongan moral dari kawan-kawan!
saya perlukan semangat dari kawan-kawan!

Berilah saya semangat untuk terus tabah!
Berilah semangat untuk saya mengenali diri saya sendiri!

teringat pula.,
isnin lepas.,
sekolah buat solat hajat berjemaah untuk mendoakan agar munzir selamat.
Alhamdulillah. Terima kasih keran sudi mendoakan Munzir.! Terharu sangat sampai menitiskan air mata. Tak kisahla orang cakap saya emo ke apa! Kadang-kadang., menangis tu salah satu cara untuk kembali tenang ..kan?

Tolong doakan Munzir untuk cepat sembuh ya!
doktor cakap.., kalau nak tunggu Munzir sembuh 100% kena tunggu masa berbulan juga..

Alhamdulillah., nasib baik seminggu lebih ni asyik sibuk dengan latihan debat.







Wednesday, July 14, 2010

pohon epal., ~ buat renungan remaja :)

Kisah pohon epal., buat renungan para remaja :)
apple tree

Suatu masa dahulu, terdapat sebatang pokok epal yang amat besar. Seorang kanak-kanak lelaki begitu gemar bermain-main di sekitar pokok epal ini setiap hari. Dia memanjat pokok tersebut, memetik serta memakan epal sepuas-puas hatinya, dan adakalanya dia berehat lalu terlelap di perdu pokok epal tersebut. Budak lelaki tersebut begitu menyayangi tempat permainannya. Pokok epal itu juga menyukai budak tersebut.


Masa berlalu... budak lelaki itu sudah besar dan menjadi seorang remaja. Dia tidak lagi menghabiskan masanya setiap hari bermain di sekitar pokok epal tersebut. Namun begitu, suatu hari dia datang kepada pokok epal tersebut dengan wajah yang sedih. "Marilah bermain-mainlah di sekitarku," ajak pokok epal itu. "Aku bukan lagi kanak-kanak, aku tidak lagi gemar bermain dengan engkau," jawab budak remaja itu. "Aku mahukan permainan. Aku perlukan wang untuk membelinya," tambah budak remaja itu dengan nada yang sedih. Lalu pokok epal itu berkata, "Kalau begitu, petiklah epal-epal yang ada padaku. Jualkannya untuk mendapatkan wang. Dengan itu, kau dapat membeli permainan yang kau inginkan." Budak remaja itu dengan gembiranya memetik semua epal di pokok itu dan pergi dari situ. Dia tidak kembali lagi selepas itu. Pokok epal itu merasa sedih.



Masa berlalu... Suatu hari, budak remaja itu kembali. Dia semakin dewasa. Pokok epal itu merasa gembira. "Marilah bermain-mainlah di sekitarku," ajak pokok epal itu. "Aku tiada masa untuk bermain. Aku terpaksa bekerja untuk mendapatkan wang. Aku ingin membina rumah sebagai tempat perlindungan untuk keluargaku. Bolehkah kau menolongku?" Tanya budak itu. "Maafkan aku. Aku tidak mempunyai rumah. Tetapi kau boleh memotong dahan-dahanku yang besar ini dan kau buatlah rumah daripadanya." Pokok epal itu memberikan cadangan. Lalu, budak yang semakin dewasa itu memotong kesemua dahan pokok epal itu dan pergi dengan gembiranya. Pokok epal itu pun tumpang gembira tetapi kemudiannya merasa sedih kerana budak itu tidak kembali lagi selepas itu.



Suatu hari yang panas, seorang lelaki datang menemui pokok epal itu. Dia sebenarnya adalah budak lelaki yang pernah bermain-main dengan pokok epal itu. Dia telah matang dan dewasa."Marilah bermain-mainlah di sekitarku," ajak pokok epal itu. "Maafkan aku, tetapi aku bukan lagi budak lelaki yang suka bermain-main di sekitarmu. Aku sudah dewasa. Aku mempunyai cita-cita untuk belayar. Malangnya, aku tidak mempunyai bot. Bolehkah kau menolongku?" tanya lelaki itu. "Aku tidak mempunyai bot untuk diberikan kepada kau. Tetapi kau boleh memotong batang pokok ini untuk dijadikan bot. Kau akan dapat belayar dengan gembira," cadang pokok epal itu.Lelaki itu merasa amat gembira dan menebang batang pokok epal itu. Dia kemudiannya pergi dari situ dengan gembiranya dan tidak kembali lagi selepas itu.



Namun begitu, pada suatu hari, seorang lelaki yang semakin dimamah usia, datang menuju pokok epal itu. Dia adalah budak lelaki yang pernah bermain di sekitar pokok epal itu. "Maafkan aku. Aku tidak ada apa-apa lagi nak diberikan kepada kau. Aku sudah memberikan buahku untuk kau jual, dahanku untuk kau buat rumah, batangku untuk kau buat bot. Aku hanya ada tunggul dengan akar yang hampir mati... " kata pokok epal itu dengan nada pilu. "Aku tidak mahu epalmu kerana aku sudah tiada bergigi untuk memakannya, aku tidak mahu dahanmu kerana aku sudah tua untuk memotongnya, aku tidak mahu batang pokokmu kerana aku berupaya untuk belayar lagi, aku merasa penat dan ingin berehat," jawab lelaki tua itu. "Jika begitu, berehatlah di perduku," cadang pokok epal itu. Lalu lelaki tua itu duduk berehat di perdu pokok epal itu dan berehat. Mereka berdua menangis kegembiraan.


CERITA INI DIPAPARKAN UNTUK MENGAJAK PARA REMAJA BERFIKIR TENTANG PENGAJARAN YANG DAPAT DIAMBIL DI SEBALIK CERITA TERSEBUT. SEBENARNYA, POKOK EPAL YANG DIGAMBARKAN DI DALAM CERITA ITU DIANALOGIKAN SEBAGAI KEDUA-DUA IBU BAPA KITA. BILA KITA MASIH MUDA, KITA SUKA BERMAIN DENGAN MEREKA. KETIKA KITA MENINGKAT REMAJA, KITA PERLUKAN BANTUAN MEREKA UNTUK MENERUSKAN HIDUP. KITA TINGGALKAN MEREKA, DAN HANYA KEMBALI MEMINTA PERTOLONGAN APABILA KITA DI DALAM KESUSAHAN. NAMUN BEGITU, MEREKA TETAP MENOLONG KITA DAN MELAKUKAN APA SAHAJA ASALKAN KITA BAHAGIA DAN GEMBIRA DALAM HIDUP. ANDA MUNGKIN TERFIKIR BAHAWA BUDAK LELAKI ITU BERSIKAP KEJAM TERHADAP POKOK EPAL ITU, TETAPI FIKIRKANLAH, ITU HAKIKATNYA BAGAIMANA KEBANYAKAN ANAK-ANAK MASA KINI MELAYAN IBU BAPA MEREKA. HARGAILAH JASA IBU BAPA KEPADA KITA. JANGAN HANYA KITA MENGHARGAI MEREKA SEMASA MENYAMBUT HARI IBU DAN HARI BAPA SETIAP TAHUN. SEMOGA MEMBERIKAN KEINSAFAN DAN KESEDARAN KEPADA PARA REMAJA.

citra mawar :)

Sinaran mentari membicarakan kata,
Awan mula menunjukkan rupa,
Angin menghembus sayu terasa,
Pohon melambai dengan penuh makna...

Kebunan bunga membuahkan harumannya,
Kelopaknya menarik culasan mata,
Dipandang dengan kesyukuran di jiwa,
Mawar yang indah dibangga...

Wanita umpama mawar,
Citra mawar membahaskan beribu makna,
Lestarikan ia dalam diri kita,
Kerna ia bunga terjaga...

Mawar,
Di sisinya di sisipkan duri,
Terluka di tangan menyakitkan diri,
Bunganya perlu dijaga rapi,
Pasti mekar mewangi...

Mawar,
Citra warna mu beraneka,
Menjadi kegilaan manusia dunia,
Harum wangi mu mekar terasa,
Menusuk kalbu membuah cinta.

Mawar,
Ku titipkan kisah wanita,
Moga diri mu menjadi hiasan cinta,
Cinta kepada Yaang Maha Esa,
Keutamaan buat jiwa manusia...



Wanita,
Ku lihat diri mu dalam diri ku,
Duri mawar menjadi hiasan bersama,
Moga terhindar dari tanagn dunia,
jauh dari titi noda dan dosa...

Wanita,
Ketahui diri mu kebanggaan sezaman,
Penggugah dunia ketenangan,
Penyejuk insan yang bergelar suami tersayang,
Itu landasan cinta berkah AR-RAHMAN...

Wanita,
Dulu citra mu tersembunyi,
Dijaga rapi bak mawar berduri,
Kini, ke mana ia pergi???
Segalanya bertaburan di tepi...

Wanita,
Sebersih hati MARIAM,
Seteguh sekental keberanian HAJAR,
Secantik semanis kisah ZULAIKHA,
Sepenuh kasih jiwa FATIMAH,
Sedermawan merimbun hati KHADIJAH,
Citra mawar penuh dengan makna...

debat :p

Bismillahirrahmaanirrahim. :)

Assalamualaikum.
Dah lama rasanya tak menulis di blog yang comel ni. :P.

Sibuk sangat sampai tak sempat nak menulis blog.,

sibuk dengan latihan debat.,

Alhamdulillah., 8-11 July haritu, ada kejohanan debat antarabangsa di Hotel Putra.,

Debat BM.
Debat BI.
Debat BA.

Tapi., sekolah hantar 1 team je.,
team untuk debat BM.
team untuk debat BI sekolah tak hantar., tahun lepas hantar..,
tapi.., diatas sebab-sebab yg tak boleh dielakkan., tahun ni tak boleh hantar team debat BI.

kesian debater BI..~ huhu :P..

2 minggu sebelum pertandingan debat., baru sibuk nak berlatih debat., sebelum ni., tak berlatih langsung.., maka terpaksalah skip waktu kelas.,

seminggu tak masuk kelas.
seminggu tak belajar.
sepanjang hari., dari pukul 8 pagi., sampai pukul 3.10.., training untuk debat je. :)

Tapi., best jugak skip kelas. :p
(banyaklah best..,! orang dah sibuk nak menghadam chapter lain., kita masih terkedek-kedek nak cover chapter yang tak belajar lagi)..,

saya tak masuk pun pertandingan debat.,
saya cuma pelapis debat untuk masa akan datang.,
tahun ni, peserta debat, semua form4.,

kak marsha
kak auni
mujahid
izzat

saya pergi j kejohanan debat antarabangsa tu sebagai obsever jelah.
tengok orang berdebat. Muallimah cakap., pergi untuk belajar dan mengutip pengalaman untuk masa akan datang :).

pertandingan debat tu, bermula dari hari khamis sampai hari ahad.,
2 harilah kitorang yg pergi pertandingan debat ni tak datang sekolah.,
dan hari isnin dapat cuti..,

ahh.banyaknya skip kelas.,
kitorang sampai lebih kurang pukul 10 malamlah.
esok sekolah., tapi muallimah bagi cuti.,

berkira-kira lagi.,
nak gi sekolah ke nak cuti.,
kalau tak pergi., sayang pula. banyakla tertinggal nanti.
org faham, kita tak faham.

tapi.., penat punya pasal.., malas la..,
tiba-tiba bila pukul 10 lebih., rasa nak pergi sekolah jek.
bosan la duduk rumah.~ :P
cakap kat abang muaz., hantar inah ke sekolah.,
ambooii., dah pukul 10 lebih dh!
sape yg gi sekolah pukul 10 lebih niee..,
(nak pukul 11 dah)!!
akhirnya..,
pukul 11 lebih..,
baru sampai sekolah..
haha! adeke dlm sejarah org gi sekolah lewat camtu?
at least pergi jugakkan?

muallimah baik hati kasi cuti., kita rajin-rajin nak gi sekolah. :P
saya ajak abang mujahid pergi sekolah juga..,
tapi., dia tak nak. katanya nak pergi kliniklah.., macam-macamlah.
lagipun., kan dpt cuti. yg rajin-rajin pergi sekolah kenapa?
buat malu je sebab dh lambat daahh..,

saya tak kisah., dia tak nak pergi sudah.
saya pergi sorang.,
masuk kelas je., semua orang tengok.
pelik kot. takde dalam sejarah kelas., tak ada murid datang lewat sampai pukul 11 lebih.
(nak dekat 11 setengah la).
malu sangat.
tapi, tebalkan muka., habis orang tanya.,
kenapa lewat.,
dan saya pun ceritalah dari A-Z.
dan mereka pun cakap.
"rajinnye datang sekolah, kalau saya dh lama tak datang"
heh.~ sebenarnya tak rajin pun., orang rajin tak datang lewat la.. :p

tapi.,
tak rugi pun datang sekolah.
dapat jugak belajar.
rasa nak jatuh rahang je bila masuk kelas geografi.
diorang dah habis silibus dah!
heh. ketinggalan 2 chapter. adeh...

bila balik sekolah cerita kat abah pasal datang lewat.,
abah pun cakap.,

amboi.., buat macam sekolah sendiri je datang lewat.,
nasib baik tak kena marah dengan muallimah.,
banat yang pergi pertandingan debat termasuk obsever semuanya rajin datang sekolah.,even dapat cuti., tapi banin yang pergi debat sorang pun tak datang sekolah., if i'm not mistaken :P

oke. tutup cerita pasal datang tak datang sekolah.,

secara keseluruhannya.,
Sekolah Menengah Islam Al-amin Kemaman dapat no. 6 dalam debat BM.
Alhamdulillah.! Dapat masuk suku akhir..,
tak dapat masuk semi final sebab kalah dengan MCKK.~
pandangan peribadi sayalah.,
tengok budak MCKK debat., takdelah terror sangat., tapi.., bolehla.
kalah dengan margin 3.33.

secara keseluruhannya;

nombor 1. , Sekolah Menengah Islam Hidayah JB.
nombor 2., KISAS (kolej Islam Sultan Alam Shah)
nombor 3 dan nombor 4;

sama ada sekolah menengah islam hira' atau MCKK.

nombor 5, Sekolah Menengah Islam Al-Amin Gombak.
nombor 6, Sekolah Menengah Islam Al-Amin Kemaman..

Wednesday, July 7, 2010

stand tall !






i can't see how we
leave behind someone in need
won't we heed their final plea
can't we see their hearts still bleed
my back won't turn
justice is the final word
this won't be a dream differed
emerge from the darkness
ummah rise

see you and i are one in the same
we feel a need to change
don't wanna blame ourselves
for a reckless lifestyle that we're living today
no peace no treaty no conversations
no pride no pity no Muslim nation
don't we got a name to protect
realize this we got Islam on our back
representing truth
how can we survive it ain't instilled in the youth
steady losing grip of the faith
remove the mask of ignorance and put on a new face
embrace a new change for the better
maybe we can see the day when we all survive together
stand tall, rise up, stand firm, stand up
be proud, unite, look in my eyes and I'll shout it out

i don't wanna see no pain no more in the eyes of innocent people
i don't wanna witness this injustice, hear no, speak no evil
cuz i feel my heart is in my throat
i don't wanna see another fall
i don't wanna take another glance
my people just stand tall
stand tall
stand tall
woah my people just stand tall

i can see the faith and hope in you
the fire in the eyes for the one who cries truth
i can see the pain
i can take the blame
i can see the troubles that we all overcame
now can you see the faith and hope in me
can you feel the fire that is soon to freeze
can you hear the screams
can you feel me breathe
can you see me prayin cuz I'm on my knees
now prayin for the day that we all can live
prayin for the day that i teach my kids
all the right and wrong
i gotta stay strong
say it one more time
my people stand tall
my people just stand tall
woah my people just stand tall

i don't wanna see no pain no more in the eyes of innocent people
i don't wanna witness this injustice, hear no, speak no evil
cuz i feel my heart is in my throat
i don't wanna see another fall
i don't wanna take another glance
my people just stand tall
stand tall
stand tall
woah my people just stand tall
stand tall
stand tall
woah my people just stand tall

i can't see how we
leave behind someone in need
won't we heed their final plea
can't we see their hearts still bleed
my back won't turn
justice is the final word
this won't be a dream differed
emerge from the darkness
ummah rise

i don't wanna see no pain no more in the eyes of innocent people
i don't wanna witness this injustice, hear no, speak no evil
cuz i feel my heart is in my throat
i don't wanna see another fall
i don't wanna take another glance
my people just stand tall
stand tall
stand tall
woah my people just stand tall
my people just stand tall

Ya Allah.. selamatkanlah dia ..


munzir.., yang makan lollipo dan pakai baju oren :)
Bismillahirrahmaanirrahim..,

"Allah Tidak akan Membebankan Hambanya melainkan apa Yang setimpal dengan Kemampuannya..”

Ya Allah! Berikan aku ketabahan dalam menghadapi ujian darimu..,

Sabtu lepas.., masa tengah seronok bersembang dengan ummi dalam kereta.,
tiba-tiba.., ummi dapat call dari abang mujahid..,...,

kata abang mujahid..,

"Badan Munzir terbakar dek api dan minyak PETROL!!!!"

Dan.., ummi cepat-cepat balik.
dalam hati masa tu..,
fikir, Ya Allah.! selamatkanlah Munzir..!!

dan Izzah pula.., bising cakap..,
"Izzah tak nak Munzir matii..."

Heh? Izzah! Apekah! Kenapalah fikir negatif sangat.!

Bila sampai je rumah..,

kitorang tanya.., mana munzir??
abang mujahid cakap Munzir dah dibawa ke hospital!

Serius.! Takut sangat masa tu..,!
Tangan kiri, bahagian belakang dan perut Munzir terbakar.,.

bukan main-main, terbakar disebabkan minyak PETROL.
bila dengar je khabar tu, serius! tak tahan dah nak tanggung perasaan.
rasa nak menangis.!

Sungguhla..,

umi cepat-cepat ke hospital tengok Munzir.
dan.., Muslim tiba-tiba jadi DOWN.
Jadi pendiam. Mungkin dia rasa bersalah.!
Kemalangan keatas Munzir ni sedikit sebanyak dari kesalahan Muslim jugak!

Malam tu, dapat call dari abah.,

Munzir perlu dipindahkan ke Hospital Kuala Terengganu.,
Kelekapan di Hospital Kemaman tak cukup untuk merawat Munzir.
Dann..,
malam tu jugak Munzir perlu dihantar ke Hospital KT melalui ambulans.
Ya Allah. Ujian apakah ini?

apa yang korang rasa kalau adik yang korang sayangi terjadi macam ni?

abah dan Munzir naik ambulans ke Hospital KT.

bila hantar Hospital KT.,
doktor cakap.., kena hantar ke Hospital USM Kubang Kerian untuk mendapat lawatan lanjut.
Hospital KT tak de pakar untuk rawat Munzir..

Tapi, kena tunggu Munzir stabil dulu baru boleh hantar.

Masa tu, Munzir belum stabil.
tak boleh makan lagi.

bila saya pergi tengok Munzir di wad.,
Ya Allah! Rasa tak sanggup nak tengok.
Kasihannya Munzir. Baru 7 tahun untuk tanggung kesakitan.
dan., masa tu jugak air mata dah tak dapat tahan.
Munzir..~.,,!!!

Masa saya pergi melawat Munzir, dia tengah tidur.
Melawat pun sekejap sebab masa tu bukan waktu melawat dan penjagaan di wad kebakaran sangat ketat.
Kalau nak masuk, pakai selipar khas.., pakai baju khas.,
(takut beri jangkitan kuman)

Tapi.., Alhamdulillah..,
Semalam ummi call.. (sekarang, ummi yang menjadi penjaga Munzir dekat wad, tukar shift dengan abah., sebab abah dah ambil 3 hari dah cuti)

Munzir dah stabil, alhamdulillah.,
so, hari ini sepatutnya., dah boleh hantar Munzir ke HUSM, KK.
Tapi.., HUSM dh penuh. so, tukar ke Hospital KB.
Sekarang., Munzir masih di Hospital KT.

Ummi cakap, daging di perut Munzir dah masak.!
sel dah mati.., so.. perlu buat pembedahan.
ambil kulit di peha untuk tampung di perut.
(kalau tak silaplaaa..)

Mula-mula.,
rasa down sangat.
sedih sangat!
Tapi., Alhamdulillah..,
ada je sokongan moral dari kawan-kawan.

"Ini baru ujian kecil.., ini baru Allah cubit.., tak gigit lagi"

dan.. masa tu jugak saya kesat air mata..,
Inah.., STAND STRONG!

Ujian adalah tarbiyyah dari Allah.
Apakah kita kan sabar.., ataupun sebaliknya..,

teringat kata-kata kak long.,
Ujian ni mungkin nak suruh kita muhasabah balik diri kita.,

"mungkin ini Kaffarah dosa-dosa kita"

dan teringat ayat ni..,

"apakah manusia mengira bahawa mereka dibiarkan hanya dengan mengatakan
kami telah beriman, dan mereka tidak diuji? Dan sungguh kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar, dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta "

surah al-ankabut, ayat 2-3.


Dan janganlah kamu merasa lemah dan janganlah kamu (pula) bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (darjatnya) jika kamu orang yang beriman.

ali-imran, 139


Ya..~
Setiap ujian yang Allah datangkan ada hikmah disebaliknya,
Allahlah yang mahu mengetahui..

kawan saya pernah cakap,
"inah sabar.., saya tahu apa yang awak rasa., saya pun pernah alami"

dan apa yang dia tanggung lagi berat dari saya!
abang dia meninggal dunia.,
saya? baru diuji dengan adik yang sakit..
Kalau dia boleh terima ujian yang berat macam tu., kenapa tidak saya?
ujian saya lebih ringan dari dia!.

Sekarang.,
saya perlukan sokongan moral dari kawan-kawan!
saya perlukan semangat dari kawan-kawan!

Berilah saya semangat untuk terus tabah!
Berilah semangat untuk saya mengenali diri saya sendiri!

teringat pula.,
isnin lepas.,
sekolah buat solat hajat berjemaah untuk mendoakan agar munzir selamat.
Alhamdulillah. Terima kasih keran sudi mendoakan Munzir.! Terharu sangat sampai menitiskan air mata. Tak kisahla orang cakap saya emo ke apa! Kadang-kadang., menangis tu salah satu cara untuk kembali tenang ..kan?

Tolong doakan Munzir untuk cepat sembuh ya!
doktor cakap.., kalau nak tunggu Munzir sembuh 100% kena tunggu masa berbulan juga..

Alhamdulillah., nasib baik seminggu lebih ni asyik sibuk dengan latihan debat.







tinggal jejak

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails